Przy rabatach warto zastosować KSR 15
Rozliczanie akcji promocyjnych i udzielanie rabatów budzi wiele wątpliwości szczególnie na przełomie roku. Zwłaszcza dlatego, że jednostki w tym samym czasie zastanawiają się, jak prawidłowo pokazać wartość przychodów w rachunkowości, a jednocześnie ustalają przychody podatkowe. Tymczasem w tym zakresie regulacje te nie są identyczne. Stąd też liczne pytania na forach oraz zapytania do KIS. Krajowy Standard Rachunkowości nr 15 pomaga jednak rozwiać część wątpliwości
Na przełomie lat kalendarzowych zdarza się, że sprzedaż towaru lub usługi jest realizowana w tzw. starym roku, a w kolejnym okresie jednostka udziela rabatu czy skonta związanego z tą sprzedażą. Często też na kolejny okres sprawozdawczy są przesuwane skutki programów promocyjnych, w tym lojalnościowych. W związku z tym księgowi się zastanawiają, w jaki sposób do tego zagadnienia podejść, aby prawidłowo odzwierciedlić zasady rachunkowości, i jednocześnie starają się ująć wszystkie aspekty realizowanych działań prosprzedażowych. I tu z punktu widzenia rachunkowości kluczowa jest zasada memoriału w zakresie ujmowania przychodów. Zgodnie z nią przychody należy ująć wtedy, gdy są należne. Ale ocena, kiedy kwota przychodu i w jakiej wysokości jest należna w świetle prawa bilansowego, okazuje się nie być łatwym zadaniem. Aby to zrobić, należy przeanalizować treść umowy i wszystkie aspekty z nią powiązane. Przy tym warto sięgnąć po Krajowy Standard Rachunkowości nr 15 „Przychody ze sprzedaży wyrobów, półproduktów, towarów i materiałów” (Dz.Urz. Min.Fin. z 2022 r. poz. 81; dalej: KSR nr 15). W jego pkt 4.1.1 wskazano, iż przychód można ująć, kiedy są spełnione łącznie następujące warunki: