Artykuł
Różne stawki frachtu kontra wysokie koszty
W niektórych sektorach transportu ceny usług rosną, w innych maleją. Sytuacja, jeśli chodzi o fracht, jest dynamiczna
Mimo oczekiwanych wzrostów III kw. 2024 r. nie przyniósł radykalnej poprawy sytuacji firm transportowych w UE. Stawki na rynku spotowym są wprawdzie wyższe niż w tym samym czasie rok temu, ale kolejny miesiąc ceny na rynku kontraktowym są wyższe niż na spocie. Według ostatnich danych z Platformy Trans.eu Group (październik 2024 r.) trend wzrostowy utrzymuje się we wszystkich kategoriach przewozów ciężarowych, choć jego dynamika spadła w porównaniu z II kw. 2024 r.
– W III kw. tego roku w przypadku przewozów LTL wzrost wyniósł aż 52 proc. w porównaniu z 2023 r., przy transportach FTL był na poziomie 42 proc., a przy zleceniach realizowanych busami sięgnął -24 proc. – zauważa Marek Szymański, ekspert ds. łańcuchów dostaw w Trans.eu Group, i dodaje, że nawet gdy weźmiemy pod uwagę zjawisko dublowania ofert przez spedytorów, rynek spot pozostaje nadal rosnący.