Jak gmina powinna rozliczyć w VAT wydatki na organizację dożynek
Gmina X (podatnik VAT czynny) zorganizowała 25 sierpnia 2024 r. dożynki. W gminie nie ma utworzonej samorządowej instytucji kultury. Dożynki to przedsięwzięcie o charakterze kulturalno-rozrywkowym, które promuje lokalne tradycje i jest kierowane do szerokiego grona odbiorców, tj. w szczególności mieszkańców gminy X i sąsiednich gmin, przedstawicieli sołectw, powiatu oraz gmin powiatu, a także przedstawicieli organizacji pozarządowych. W ramach tego wydarzenia organizowane są liczne atrakcje, tj. m.in. prezentacje wieńców i koron dożynkowych, przejazd maszyn rolniczych, korowód dożynkowy, konkurs wieńców dożynkowych, występy artystyczne oraz degustacja produktów lokalnych, a także występy popularnych artystów. Dożynki zorganizowała firma Y (podatnik VAT czynny) na podstawie zawartej z gminą X umowy o kompleksowe świadczenie usługi. Usługa ta obejmowała w szczególności: wynagrodzenie dla zespołów uświetniających wydarzenie, wynajem sceny, wynajem nagłośnienia i telebimu, poczęstunek dla zaproszonych gości, obsługę energetyczną, wydruk zaproszeń, plakatów, ogłoszenia w mediach lokalnych, wykonanie banerów, wypożyczenie namiotu, wynajem przenośnych toalet, zakup artykułów dekoracyjnych. Za wykonaną usługę firma Y wystawiła 29 sierpnia 2024 r. fakturę na kwotę 123 000 zł, w tym VAT: 23 000 zł. Gmina otrzymała tę fakturę 30 sierpnia 2024 r. i zapłaciła za nią przelewem na rachunek bankowych firmy Y 6 września 2024 r. Gmina nie pobierała opłat za wstęp na dożynki. Impreza została sfinansowana: