aktualności
Wspólna procedura zgłoszeń wewnętrznych może być korzystna
Jednostki samorządu terytorialnego mogą ją wprowadzić przy pomocy tzw. centrów usług wspólnych. Pozwala to wdrożyć jeden, wspólny kanał komunikacji oraz powierzyć obsługę zgłoszeń wyspecjalizowanym osobom
Jednostki samorządu terytorialnego mogą ustalić wspólną procedurę zgłoszeń wewnętrznych na podstawie odpowiednich ustaw ustrojowych poszczególnych szczebli samorządu (czyli gminy, powiatu i województwa) i powołać w tym celu centra usług wspólnych (dalej: CUW). Pozwala im na to art. 28 ust. 5 ustawy z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (dalej: u.o.s.).
– Szczególne rozwiązanie dla jednostek samorządu terytorialnego umożliwiające przyjęcie wspólnej procedury zgłoszeń wewnętrznych może być niewątpliwie korzystne – twierdzi Karol Kupień, radca prawny w Kancelarii Radców Prawnych Zygmunt Jerzmanowski i Wspólnicy sp.k. w Poznaniu. I dodaje, że pozwala ono wdrożyć jeden, wspólny kanał komunikacji oraz zapewnić wyspecjalizowane osoby zajmujące się obsługą zgłoszeń. – Bardzo często, szczególnie w mniejszych podmiotach, istotnym problemem może być znalezienie odpowiedniej osoby i umiejscowienie jej w strukturze organizacyjnej w taki sposób, by mogła ona wykonywać swoje obowiązki w sposób niezależny i bezstronny oraz zapewniający brak potencjalnego konfliktu interesów – uważa Karol Kupień. I dodaje, że uzasadnienie do projektu u.o.s. wskazuje na potencjalne korzyści – oszczędności – finansowe zaproponowanego rozwiązania.
Z kolei dr Karolina Rokicka-Murszewska, radca prawny, UMK w Toruniu, podkreśla, że wprowadzenie wspólnej procedury zgłoszeń nie jest obligatoryjne, tzn. jednostki samorządu terytorialnego mogą, ale nie muszą jej wprowadzić, nawet jeśli prowadzą wspólną obsługę w innym zakresie (np. finansowym czy organizacyjnym).
Dwa tryby
– Ustawodawca określa, że w przypadku, gdy JST chce ustalić wspólną procedurę zgłoszeń wewnętrznych, może to zrobić, wykorzystując do tego tzw. centra usług wspólnych tworzone na podstawie odpowiednich przepisów samorządowych ustaw ustrojowych. Tym samym od strony formalnoprawnej odbywać się to będzie w dwojaki sposób – wskazuje Mateusz Karciarz, prawnik w Kancelarii Radców Prawnych Zygmunt Jerzmanowski i Wspólnicy sp.k. w Poznaniu. Jego zdaniem nastąpi to poprzez: