Śląskie samorządy chcą skończyć z kilkuzłotowymi odszkodowaniami
Pracownik został zwolniony z pracy z art. 52 § 1 pkt 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (dalej: k.p.). Pracownik złożył wniosek do sądu o bezpodstawne zwolnienie i zostało mu zasądzone odszkodowanie w wysokości 3-miesięcznego wynagrodzenia za okres wypowiedzenia. Sąd zasądził od pozwanego na rzecz powódki daną kwotę tytułem odszkodowania za niezgodne z prawem rozwiązanie umowy o pracę bez
Skutki podatkowe dotyczące otrzymanego odszkodowania z tytułu odebrania części działki pod budowę autostrady.
Problematyka wprowadzenia do umowy o pracę postanowień zabezpieczających pracodawcę przed stratami finansowymi związanymi z rezygnacją nowo zatrudnionego pracownika z pracy w krótkim czasie po podpisaniu umowy i żądania zwrotu poniesionych kosztów (m.in. badań lekarskich czy szkoleń bhp) jest bardzo złożona. Koszty te co do zasady obciążają bowiem pracodawcę. Może on jednak w pewnych okolicznościach
Zwolnienie z PIT przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 3 updof ma zastosowanie tylko do odszkodowań za poniesione straty. Nie dotyczy ono odszkodowań za utracone korzyści – wyrok NSA z 10 maja 2024 r., sygn. akt II FSK 2177/23.
Pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 osób będą niebawem objęci nowymi obowiązkami związanymi z wdrożeniem ustawy z 14 czerwca 2024 r o ochronie sygnalistów. Będą musieli przygotować procedury dotyczące zgłaszania naruszeń prawa przez osoby u nich zatrudnione bądź z nimi współpracujące. Nowe regulacje mają chronić sygnalistów przed ewentualnymi działaniami odwetowymi pracodawcy po zgłoszeniu przez
Przedsiębiorca może żądać od gminy odszkodowania, jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą należąca do niego nieruchomość straciła na wartości i sprzedał on ją po obniżonej cenie
Prowadzę biuro rachunkowe. Zatrudniam księgowego. W wyniku jego błędu klient musiał zapłacić odsetki. Posiadam na wypadek takich zdarzeń wykupioną polisę ubezpieczeniową. Czy kwota odszkodowania otrzymanego od ubezpieczyciela biura rachunkowego stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatkach dochodowych dla klienta tego biura czy dla mnie? Czy na tę sytuację jakiś wpływ może mieć forma wypłaty
Pewna spółdzielnia mieszkaniowa została wywłaszczona na rzecz Skarbu Państwa z prawa użytkowania wieczystego działki o charakterze rekreacyjnym położonej wzdłuż linii kolejowej. Na tej działce znajdował się teren zielony z licznymi nasadzeniami oraz ścieżka spacerowa dla mieszkańców osiedla spółdzielczego. Z tytułu tego wywłaszczenia spółdzielnia otrzymała, decyzją wojewody, odszkodowanie. Spółdzielnia
Do prowadzonego przez mnie biura rachunkowego zgłosił się klient – osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Od 1997 r. jest właścicielem niezabudowanej nieruchomości położonej w gminie X. W 2023 r. wojewoda wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Wśród nieruchomości przeznaczonych pod tę inwestycję znalazła się między innymi działka należąca do klienta. W styczniu
31 lipca 2023 r. zakończyliśmy współpracę z naszym pracownikiem. Pracownik miał podpisaną umowę o zakazie konkurencji po ustaniu zatrudnienia (25% wynagrodzenia przez okres 6 miesięcy po ustaniu zatrudnienia). Pracownik od 9 maja 2023 r. do 31 lipca 2023 r. przebywał na zwolnieniu lekarskim za które otrzymał odpowiednio wynagrodzenie chorobowe i zasiłek chorobowy. Do kwietnia 2023 r. otrzymywał premię
W związku z rozwiązaniem kontraktu menadżerskiego oraz umową o zakazie konkurencji, menadżerowi przysługuje odszkodowanie w miesięcznych ratach. Wypłata odszkodowania jest określona w odrębnej umowie. Wynagrodzenie za pełnienie funkcji menadżera przed rozwiązaniem umowy podlegało dobrowolnej składce chorobowej (oświadczenie menadżera). Menadżer został wyrejestrowany z ubezpieczeń (ZUS ZWUA). Wypłacone
Od 1 lipca 2023 r. zostanie odwołany stan zagrożenia epidemicznego wprowadzonego w związku z zakażeniami COVID-19. Dla pracodawców wiąże się to ze zniesieniem licznych ograniczeń i szczególnych rozwiązań ustanowionych z powodu COVID-19. Wiele z nich dotyczy obszaru prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Ich cechą wspólną jest to, że znajdują one zastosowanie w okresie obowiązywania stanu epidemii lub
Pracownik został zwolniony w ramach zwolnień grupowych. Czy otrzymane przez niego z tego tytułu odszkodowanie powinno być opodatkowane PIT?
Od 1 lipca 2023 r. obowiązuje wyższa kwota płacy minimalnej, która wynosi 3600 zł (wzrost o 110 zł). Zmiana wysokości tej płacy wpływa na wynagrodzenia i inne uzależnione od niej świadczenia. Wyjątkiem będzie sytuacja, w której ustawodawca zastrzega, że podstawą do wyliczeń jest minimalne wynagrodzenie w kwocie ustalonej od 1 stycznia, np. minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej dla opłacających
Jeśli dochodzi do rozwiązania umowy o pracę z pracownikiem, często pracodawca oprócz rozliczenia bieżących świadczeń ma obowiązek wypłaty odprawy, odszkodowania czy innych rekompensat, jeżeli zostały przewidziane w związku z zakończeniem zatrudnienia. O ile odprawy i odszkodowania przysługujące na podstawie powszechnych regulacji są obliczane na takich samych zasadach jak ekwiwalent za urlop wypoczynkowy
Podatnik otrzymał odszkodowanie za zniszczony środek trwały. Nie chce go remontować. Chce kupić drugi, tego samego rodzaju, żeby zastąpił pierwszy. Czy w takim przypadku otrzymane odszkodowanie korzysta ze zwolnienia z PIT?