Jak naliczyć pierwszą wpłatę na PPK, jeśli pracownik otrzymał wynagrodzenie za miesiąc, w którym nie należał do programu
Jeśli spółka kapitałowa tworzy nową spółkę, do której przechodzi część jej pracowników na podstawie art. 23¹ Kodeksu pracy, pracownicy – których stosunki pracy są kontynuowane u nowego pracodawcy – będą mogli oszczędzać w pracowniczym planie kapitałowym (PPK) dopiero po jego utworzeniu przez nową spółkę. Nowa spółka, zapisując pracowników do PPK, uwzględnia jednak ich okresy zatrudnienia u dotychczasowego
Firmy, które wdrożyły PPK, zostały objęte dodatkowymi obowiązkami związanymi z autozapisem do tego programu. W związku z tym będą musiały powiadomić osoby które zrezygnowały z uczestnictwa w PPK, że ponownie zostaną one automatycznie zapisane do programu, chyba że po raz kolejny złożą deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat na PPK. Dotychczas złożone deklaracje stracą bowiem ważność 28 lutego 2023
1 stycznia 2023 r. weszły w życie przepisy, które nakładają na podmioty zatrudniające przeprowadzenie w 2023 r. tzw. automatycznego zapisu do pracowniczych planów kapitałowych osób zatrudnionych (w tym uczestników PPK), którzy wcześniej zrezygnowali z tej formy oszczędzania. Wszystkie deklaracje o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK dotychczas złożone są ważne tylko do 28 lutego 2023 r.
Pracodawca, który przejmuje pracowników innego podmiotu, zawiera - w terminie 7 dni - w ich imieniu i na ich rzecz umowy o prowadzenie PPK. Jeśli podmiot przejmujący nie prowadzi PPK, jest zobowiązany go utworzyć - zawrzeć umowę o zarządzanie PPK i umożliwić osobom zatrudnionym oszczędzanie na ogólnych zasadach wynikających z ustawy o PPK. W sytuacji jednak gdy podmiot przejmujący prowadzi PPE, a nie
Od 4 czerwca 2022 r. obowiązują zmiany w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych. Nowe regulacje nie zmieniają istoty dotychczasowych rozwiązań. Mają natomiast za zadanie uprościć oraz doprecyzować obecnie obowiązujące przepisy. Nowelizacja dopuszcza możliwość wcześniejszego zawarcia umowy o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz osoby zatrudnionej. Nakłada też obowiązek przekazania na żądanie PFR
W przepisach regulujących pracownicze plany kapitałowe (PPK) wprowadzono wiele zmian, m.in. doprecyzowano część przepisów, które w praktyce budziły wątpliwości. Uregulowano zasady zwrotu wpłat nienależnie naliczonych, pobranych i przekazanych do instytucji finansowej, a także umożliwiono zawarcie umowy o prowadzenie PPK już po upływie 14 dni zatrudnienia pracownika (zleceniobiorcy). Znowelizowane przepisy
Pracownicze plany kapitałowe stały się z początkiem 2021 r. faktem we wszystkich grupach podmiotów zatrudniających. Zawarto umowy o zarządzanie PPK, dotychczas zatrudnione osoby zostały objęte umowami o prowadzenie PPK. Nie zakończyło to problemów dotyczących realizacji obowiązków wynikających z ustawy o PPK. W zgłaszanych do redakcji pytaniach najczęściej pojawiają się kwestie związane z: deklaracjami
W pierwszej połowie 2021 r. zrealizowany zostanie IV etap (ostatni) wdrażania pracowniczych planów kapitałowych. Systemem tym zostaną objęte podmioty zatrudniające będące jednostkami sektora finansów publicznych oraz pozostałe podmioty m.in. małe firmy zatrudniające na 31 grudnia 2019 r. mniej niż 20 osób. PPK będą też musiały tworzyć podmioty zatrudniające, które rozpoczęły działalność w 2021 r.
Podmioty zatrudniające od 1 do 19 osób, a także pozostałe firmy, które dotychczas nie utworzyły PPK, muszą w najbliższym czasie zawrzeć dwie kluczowe dla tego systemu umowy - o zarządzanie PPK oraz o prowadzenie PPK. Mikroprzedsiębiorcy (mikroprzedsiębiorstwa), u których żadna z osób zatrudnionych nie będzie chciała uczestniczyć w PPK, są z tego obowiązku zwolnieni. W przypadku odwołania deklaracji
1 stycznia 2021 r. przepisami ustawy o PPK objęte zostały dwie ostatnie grupy podmiotów zatrudniających - jednostki sektora finansów publicznych oraz pozostałe podmioty zatrudniające, tzn. te, które wcześniej nie zostały jeszcze włączone do systemu PPK. Podmioty zatrudniające z sektora finansów publicznych muszą najpóźniej 26 marca 2021 r. zawrzeć umowy o zarządzanie PPK, a najpóźniej 10 kwietnia 2021
Nieutworzenie PPK w terminie do 27 października 2020 r. przez pracodawców z II i III etapu wdrażania programu pociąga za sobą pewne konsekwencje. PFR zweryfikuje, czy wywiązali się z tego obowiązku i wezwie spóźnionych. Utworzenie PPK na wezwanie PFR nie wyłącza odpowiedzialności pracodawcy za naruszenie terminu. Jakie kary grożą za niewywiązanie się z obowiązku utworzenia PPK?
1 stycznia 2021 r. rozpoczął się ostatni etap wdrażania PPK. Tym razem program dobrowolnego oszczędzania objął pozostałe podmioty, zatrudniające poniżej 20 osób (które wcześniej nie tworzyły PPK), oraz jednostki sektora finansów publicznych. Z tego obowiązku wyłączeni są m.in. mikroprzedsiębiorcy, którym wszystkie osoby zatrudnione złożą pisemną rezygnację z oszczędzania w PPK.
Naliczanie składek PPK to ostatnio częsty przedmiot pytań i wątpliwości kadr. Czy składka powinna być zaokrąglona do 10 gr? Kiedy przedstawicielstwo zagranicznej spółki powinno zawrzeć umowę o prowadzenie i zarządzanie PPK? Czy wpłaty do PPK pobiera się także od dofinansowania z NFZ? Czy przystąpienie do PPK wymaga zmiany wysokości wynagrodzenia członka zarządu? Co w przypadku finansowania składek
W 2021 r. wejdą w życie ważne nowelizacje przepisów w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą płacy minimalnej oraz informowania ZUS o zawartych umowach o dzieło. W 2021 r. również kolejne grupy pracodawców (zatrudniających mniej niż 20 osób oraz ze sfery budżetowej) będą musiały wdrożyć program pracowniczych planów kapitałowych.
27 października 2020 r. mija ostateczny termin na podpisanie umowy o zarządzanie PPK. Jeśli pracodawca do 25 września nie wybrał w porozumieniu z przedstawicielami pracowników instytucji finansowej zarządzającej PPK, musi zrobić to sam. Co grozi za niedotrzymanie terminu 27 października?
Pracownicze plany kapitałowe (dalej również jako PPK) funkcjonują od 2019 r. Podmioty zatrudniające wchodzą w obowiązek ich tworzenia etapami. Większość z nich już wdrożyła PPK lub właśnie to robi. W trakcie tego procesu pojawia się wiele wątpliwości. Chodzi przede wszystkim o zasady samego wdrożenia PPK, stosowania ustawowych terminów, ustalania uprawnionych do oszczędzania w PPK czy też naliczania
Dobiega końca drugi i trzeci etap wprowadzania Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) w firmach. W październiku 2020 r. kolejne podmioty, tym razem zatrudniające co najmniej 20 osób, zobligowane są do wprowadzenia PPK w swoich zakładach pracy. Na temat wdrażania PPK w małych i średnich firmach redaktor Emilia Panufnik (infor.pl) rozmawia z Sylwią Prokorym, Dyrektor Biura Redakcyjnego PFR Portal PPK
Ustawa o PPK nie ogranicza liczby rachunków PPK, które mogą być założone dla jednej osoby. Tylko od pracownika zależy jednak na ilu rachunkach „trzymał” będzie swoje oszczędności. Czy można być uczestnikiem więcej niż jednego PPK?