RPO: potrzebne kary za brak kontaktu ze społecznością
Rada gminy nie ma prawa do podejmowania uznaniowych decyzji odmownych w sprawie zwolnienia radnego z pracy. Jeżeli zwolnienie nie ma nic wspólnego z wykonywaniem mandatu – rada musi zgodzić się na to zwolnienie. Odmowa stanowi wprost wejście w kompetencje sądu pracy.
Ustawodawca przewiduje różne tryby, w których radni mogą uzyskać informacje na temat działalności organu wykonawczego oraz jednostki samorządu terytorialnego. Trudno jednak uznać te przepisy za w pełni skuteczne
Jak nowo powołani wójt, burmistrz lub prezydent oraz i ich zastępcy powinni ułożyć współpracę z radą gminy i zorganizować funkcjonowanie urzędu
Już 7 kwietnia 2024 r. w całym kraju do wyścigu o mandaty radnych samorządowych stanie znaczna grupa kandydatów (w ostatnich wyborach w 2018 roku było to ponad 180 tys. osób). Niewątpliwie uzyskanie mandatu radnego w wyborach powszechnych jest dowodem docenienia i obdarzenia zaufaniem przez lokalną społeczność. Jednocześnie jest także nałożeniem pewnego rodzaju zobowiązania – godnego reprezentowania
Powód? Brak publikacji aktu w dzienniku urzędowym województwa. Pojawia się pytanie, czy domagać się od radnych zwrotu wypłaconych kwot? A może dopuszczalna jest nowa uchwała z mocą wsteczną?
Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie zarządzenia poboru podatków i opłat lokalnych w drodze inkasa, wskazania inkasentów oraz ustalenia wynagrodzenia za inkaso podatków i opłat lokalnych na terenie gminy. Zgodnie z treścią uchwały inkasentami wyznaczeni zostali sołtysi. Jak wynika z protokołu prac rady gminy, w głosowaniu nad uchwałą brali udział także radni, którzy są jednocześnie sołtysami. Czy tak
Radny, który prowadzi niepubliczną placówkę oświatową, w jednej gminie może stracić mandat, a w innej w podobnej sytuacji może go zachować. Eksperci winą za taki stan obarczają nieprecyzyjne przepisy
Może ona nie wyrazić takiej zgody, ale tylko wtedy, gdy podstawą modyfikacji w zatrudnieniu są zdarzenia związane z wykonywaniem mandatu. Ta obowiązująca od lat zasada często nie jest jednak właściwie rozumiana, o czym świadczą niedawne wyroki sądów administracyjnych
Bezczynność organu (długotrwały brak odpowiedzi rady powiatu na wniosek o zgodę na rozwiązanie z radnym stosunku pracy) może być przedmiotem skargi jako nadużycie prawa z art. 8 k.p. lub art. 5 k.c. Jeżeli przyczyną rozwiązania stosunku pracy jest naruszenie obowiązków pracowniczych, to odprawa z art. 12 ustawy kominowej nie przysługuje, bez względu na sposób rozwiązania tego stosunku (wyrok Sądu Najwyższego
Sprawowanie mandatu przez radnego będącego jednocześnie pracownikiem wiąże się z nabyciem wielu uprawnień w sferze stosunków pracy.
Pracownik urzędu gminy uzyskał mandat radnego w wyniku wyborów uzupełniających w gminie, w której urzędzie jest zatrudniony. Czy pracownik ten może w dalszym ciągu wykonywać swoją pracę, czy w tej sytuacji powinien złożyć wypowiedzenie?
Nasza pracownica pobiera zasiłek za okres niezdolności do pracy spowodowanej chorobą. Oprócz zatrudnienia pełni funkcję radnej. Okazało się, że w okresie orzeczonej na zwolnieniu lekarskim niezdolności do pracy uczestniczyła w sesji i komisji. Czy za dni, w których odbyły się sesja i komisja, pracownica ta utraciła prawo do zasiłku chorobowego?
Czy radny miasta pobierający około 1000 zł diety może jednocześnie pobierać zasiłek dla bezrobotnych lub świadczenie przedemerytalne? - Marian D. z Tarnobrzega.
Pracodawca zamierzający rozwiązać stosunek pracy z pracownikiem będącym jednocześnie radnym musi uzyskać na to zgodę rady gminy. Wynika to ze szczególnej ochrony prawnej stosunku pracy radnego, określonej ustawowo.
Zgłoszenie w ciągu 7 dni od przywrócenia do pracy gotowości niezwłocznego jej podjęcia (art. 48 § 1 k.p.) może być wobec pracodawcy dokonane przez każde zachowanie pracownika objawiające w dostateczny sposób jego zamiar kontynuacji reaktywowanego stosunku pracy.
W tym artykule omówione zostaną podstawowe regulacje dotyczące różnorodnych przerw w pracy przewidziane w przepisach, a także zwolnień od pracy.