Ochrona przed rozwiązaniem stosunku pracy z radnym z powodów związanych z mandatem
Gwarancją skutecznego i bezpiecznego sprawowania funkcji publicznej przez radnego jest jego ochrona przed rozwiązaniem stosunku pracy z powodów związanych ze sprawowanym mandatem.
Warunkiem zwolnienia radnego z pracy jest zgoda organu uchwałodawczego, w którym radny sprawuje mandat. Zgodnie z regulacjami ustaw ustrojowych rada lub sejmik odmówią zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez niego mandatu. Rozumienie tych regulacji prawnych od dawna jednak sprawiało problemy. Ostatecznie wykształciła się linia orzecznicza bardziej rygorystyczna dla radnego. Niemniej z najnowszego orzecznictwa wynika, że nawet ugruntowanie się jednolitego rozumienia przepisów nie rozwiązało wszystkich nasuwających się w praktyce wątpliwości.
Obecna wykładnia przepisów
Kształtowanie się obecnej linii orzeczniczej opisał WSA w Olsztynie w wyroku z 30 maja 2023 r. (sygn. akt II SA/Ol 911/22). Sąd wskazał, że w przeszłości prezentowane było stanowisko, zgodnie z którym co do zasady wyrażenie zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym (lub odmowa takiej zgody) pozostawione jest uznaniu rady. A jedynie w sytuacji, gdy rada uzna, że podstawą rozwiązania stosunku pracy są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu – zobowiązana jest odmówić wyrażenia zgody. Z czasem jednak ten kierunek w orzecznictwie uległ zmianie i można obecnie uznać za dominujący odmienny pogląd prawny.