Zgoda na rozwiązanie umowy o pracę z radnym – nowa interpretacja przepisów
Rada gminy nie ma prawa do podejmowania uznaniowych decyzji odmownych w sprawie zwolnienia radnego z pracy. Jeżeli zwolnienie nie ma nic wspólnego z wykonywaniem mandatu – rada musi zgodzić się na to zwolnienie. Odmowa stanowi wprost wejście w kompetencje sądu pracy.
Takie wnioski płyną z najnowszych rozstrzygnięć sądów administracyjnych. Jest to dość istotna zmiana interpretacji art. 25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g). Przede wszystkim sądy zwracają samorządowcom uwagę, że przepis ten nie może być stosowany po to, aby radnemu zapewnić nieusuwalność z pracy. Nie można go też stosować w ten sposób, że w jednym jego fragmencie widzimy obowiązek obrony radnego przed zwolnieniem, a w innym – uznaniowe prawo rady do takiej obrony.
Zasady wyrażania zgody na zwolnienie z pracy radnego
Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady gminy, której jest członkiem. Rada gminy odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu. Takie reguły wprowadził art. 25 ust. 2 u.s.g.
Z przepisu wynika, że rada gminy:
1) wyraża zgodę na każde rozwiązanie umowy o pracę z radnym, ale
2) przy zwolnieniu z pracy mającym związek z wykonywaniem mandatu – broni radnego.
Pomimo jednoznacznego brzmienia przepisu, przez wiele lat był on stosowany inaczej. Przyjmowano, że także w sytuacjach, w których zwolnienie radnego z pracy nie ma związku z wykonywaniem mandatu – rada gminy może to zwolnienie zablokować. Taka interpretacja została uznana za błędną, gdyż powoduje „wejście” w kompetencje sądów pracy.