Wójt może nieodpłatnie użyczyć lokalu kołu gospodyń wiejskich
25 września wchodzi w życie ustawa o ochronie sygnalistów. Okazuje się, że bardzo głośne w ostatnich dniach pytanie, od kiedy właściwie podmioty zobowiązane, do których należą również jednostki samorządu terytorialnego, powinny uruchomić procedury zgłaszania naruszeń, nie jest jedynym, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. JST, zwłaszcza małe gminy, mają często problem z określeniem, czy podlegają
Wójt wydał decyzję w spawie umorzenia należności cywilnoprawnych z tytułu dostaw wody osobie fizycznej. Mieszkaniec wystąpił z wnioskiem do wójta o takie umorzenie w związku z trudną sytuacją życiową i finansową. Ze względu na stan zdrowia mieszkaniec ten został umieszczony w domu pomocy społecznej, a swój majątek m.in dom, w którym zamieszkiwał przepisał aktem notarialnym na gminę. Czy w związku z
Lokalny włodarz ma nie tylko kompetencję, lecz wręcz obowiązek, aby wydać z urzędu decyzję o usunięciu odpadów z miejsc do tego nieprzeznaczonych. A jej adresatem nie zawsze jest właściciel gruntu, może to być także osoba, np. która odpady przywiozła. Tak wynika z wyroku WSA w Poznaniu
Jak nowo powołani wójt, burmistrz lub prezydent oraz i ich zastępcy powinni ułożyć współpracę z radą gminy i zorganizować funkcjonowanie urzędu
Relacje ustrojowe pomiędzy organami jednostek samorządu terytorialnego to jeden z tematów warsztatów podczas tegorocznego Kongresu Perły Samorządu. W ich trakcie przeanalizujemy m.in. kompetencje organu wykonawczego (w gminie: wójta/burmistrza/prezydenta miasta) związane z procedurą sesyjną organu stanowiącego
Przepisy wprowadzone od 1 stycznia 2024 r. pozwalają na przyspieszoną amortyzację wybudowanych we własnym zakresie budynków użytkowych i budowli, które znajdują się na obszarze gmin dotkniętych wysokim bezrobociem. W przypadku niektórych dofinansowań podatnicy mogą wybrać, czy stosować do nich zwolnienia, albo wyłączenia z opodatkowania czy też traktować jako przychód podatkowy. W zależności od dokonanego
Nieprawidłowość Wójt gminy nie określił w regulaminie wynagradzania urzędu miejskiego szczegółowych warunków wynagradzania pracowników samorządowych, w tym maksymalnego wynagrodzenia zasadniczego. Pracownicy urzędu mieli ustalane wynagrodzenie zasadnicze w kwocie minimalnej, podanej w załączniku do rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Poza tym otrzymywali dodatki specjalne