Czy gmina może zlecić rzeczoznawcy wycenę prywatnej nieruchomości, którą planuje kupić
Gmina zamierza kupić nieruchomość od prywatnej osoby, a następnie przekazać ją w trwały zarząd swojej jednostce organizacyjnej. Czy w tej sytuacji burmistrz może zlecić sporządzenie operatu szacunkowego, aby określić wartość nieruchomości? Posłuży on także do ustalenia opłaty za trwały zarząd. Czy jeśli gmina ostatecznie nie kupi nieruchomości, to wydatki na wycenę nie będą traktowane jak naruszenie dyscypliny finansów publicznych?
Odpowiedź na to pytanie nie wynika wprost z przepisów. Daje się ją jednak wysnuć z interpretacji ustaw, w tym m.in.: o gospodarce nieruchomościami (dalej: u.g.n.), o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.), o finansach publicznych (dalej: u.f.p.).
Obowiązek ustawowy
Przepisy u.g.n. wprowadzają ustawowy przymus rzeczoznawstwa majątkowego (J. Jaworski, A. Prusaczyk, A. Tułodziecki, M. Wolanin, „Ustawa o gospodarce nieruchomościami, Komentarz”, Warszawa 2013). Mowa przede wszystkim o art. 7 u.g.n., w myśl którego jeżeli istnieje potrzeba określenia wartości nieruchomości, wartość tę określają rzeczoznawcy majątkowi. Przepis ten nie ma zastosowania wyłącznie do określania wartości nieruchomości stanowiących własność publicznoprawną. Poprzez użycie zwrotu „jeżeli istnieje potrzeba określenia wartości nieruchomości” ustawodawca rozciągnął jego działanie także na nieruchomości stanowiące własność innych podmiotów – w sytuacji gdy określenie wartości nieruchomości z uwagi na czynności prawne tych podmiotów okaże się konieczne.