Absolutorium i wotum zaufania dla zarządów JST
Czas rozliczenia w samorządach
Do 30 czerwca muszą się odbyć sesje absolutoryjne. Podczas nich odbędą się głosowania nad udzieleniem wotum zaufania i nad udzieleniem absolutorium dla zarządu
Sesja absolutoryjna to jedna z ważniejszych, jeśli nie najważniejsza, dla organów wykonawczych (tj. wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, zarządów powiatów i zarządów województw) sesja w roku, bowiem podczas niej dochodzi do rozstrzygnięć mających wpływ na dalsze funkcjonowanie tych organów w dotychczasowym składzie osobowym. Na tej sesji zarówno przedstawiany jest raport o stanie danej JST (po którym przeprowadzana jest debata kończąca się głosowaniem w sprawie udzielenia wotum zaufania organowi wykonawczemu JST), jak również przeprowadzana jest ścisła procedura absolutoryjna. W ramach tej drugiej procedury przedstawiane są wszelkiego rodzaju dokumenty odnoszące się do wykonania budżetu danej JST, a debata nad nimi jest ostatecznie wieńczona głosowaniem nad udzieleniem lub nieudzieleniem organowi wykonawczemu absolutorium.
I choć ustawodawca w pierwszym roku każdej nowej kadencji częściowo złagodził najdalej idące konsekwencje nieudzielenia absolutorium lub wotum zaufania, to włodarze muszą mieć na uwadze, że część ze skutków jest odłożona w czasie. Dotyczy to zwłaszcza wotum zaufania na szczeblu gminnym.
W poradniku przedstawiamy najważniejsze zagadnienia związane z przygotowaniem oraz przebiegiem sesji absolutoryjnej. Szczególnie wiele miejsca poświęcamy sytuacjom, które wynikają z tegorocznego nietypowego terminu wyborów samorządowych. W wielu miejscowościach na skutek zmiany włodarza absolutorium z wykonania budżetu za 2023 r. będzie uzyskiwał jego następca. To również on otrzyma (lub nie) wotum zaufania za raport o stanie gminy, nawet jeśli sporządzał go poprzednik. Analizujemy przepisy, najnowsze orzecznictwo i podpowiadamy, jakie możliwości działania mają zarządy JST odpowiadające za działalność swoich poprzedników.
Ramka 1