Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z refaktury za prąd?
W przypadku czynności długotrwałych, w wykonaniu których dochodzi do regularnej i powtarzalnej sprzedaży, obowiązek podatkowy jest często ustalany w sposób szczególny. Największy problem powstaje, gdy musimy stosować zasady ogólne, aby ustalić moment powstania obowiązku podatkowego dla usług rozliczanych za następujące po sobie okresy rozliczeniowe. Specjalne zasady ustalania momentu wykonania tych
Firma wynajmuje lokal od osoby fizycznej dla pracowników. Osoba fizyczna nie ma obowiązku wystawiania refaktury. Czy firma może zaksięgować w koszty media?
Podatnik otrzymał w grudniu 2022 r. faktury za media, tj. za prąd i gaz, jeszcze z obniżonymi stawkami VAT. Kwoty te będą refakturowane na najemców. Czy podatnik jest uprawniony do stosowania obniżonych stawek VAT również w 2023 r.?
Ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT wymaga prawidłowego określenia chwili dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. W przypadku czynności długotrwałych, w wykonaniu których dochodzi do regularnej i powtarzalnej sprzedaży, obowiązek podatkowy jest często ustalany w sposób szczególny. Obowiązek podatkowy nie jest wówczas związany z faktycznym wykonaniem czynności, jak ma to
Odsprzedaż przez wspólnotę mediów właścicielom lokali będzie stanowić przedmiot opodatkowania VAT jako świadczenie usług - wyrok NSA z 31 maja 2011 r. (sygn. akt I FSK 740/10).
Prawie każdy przedsiębiorca (podatnik) spotkał się z sytuacją, gdy "przenosił" koszty na inny podmiot (podatnika lub osobę prywatną), którego te koszty faktycznie dotyczyły. Jeśli brać pod uwagę skutki w VAT, to obciążanie kosztami wcale nie należy do najłatwiejszych zadań. Wówczas bowiem trzeba podjąć decyzję, czy obciążenie kontrahenta kosztami powinno nastąpić poprzez ich refakturowanie, które podlega
Jesteśmy spółką z o.o. prowadzącą działalność gospodarczą polegającą m.in. na wynajmowaniu lokali mieszkalnych, użytkowych i powierzchni wystawienniczych. Jako właściciel lokali obciążamy kosztami czynszu najemców, w tym przedsiębiorstwo produkcyjne, zgodnie z umową najmu zawartą z tym przedsiębiorstwem. Opłaty wynikające z eksploatacji lokalu przez najemcę: za energię cieplną, dostawę wody i gazu,
Nasza firma refakturuje energię elektryczną i usługi dystrybucji innym firmom. W styczniu br. otrzymaliśmy fakturę za energię elektryczną: - data sprzedaży: 01/2014, - data wystawienia: 17/12/2013, - termin płatności: 10/01/2014. Do tej faktury wystawiliśmy naszemu klientowi refakturę z datą 31 stycznia i z terminem płatności 20 lutego. Kiedy mamy rozliczyć taką refakturę?
Osoby wynajmujące mieszkania często napotykają trudności związane z prawidłowym rozliczaniem najmu. Dotyczą one w głównej mierze stawek VAT, refakturowania usług dodatkowych, ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego. Od 2014 r. dodatkowo zmianie ulegną zasady powstawania obowiązku podatkowego.
Jeśli z umowy najmu wynika, że najemca reguluje odrębnie opłaty za media, tj. przykładowo za wodę, energię, gaz, wywóz śmieci, to należy je opodatkować VAT odrębnie od najmu, według stawki właściwej dla tych dostaw. Decyduje treść umowy. Takie stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 24 października 2012 r. (sygn. akt I SA/Po 619/12), którego fragment prezentujemy poniżej
Sporna kwestia refakturowania mediów przy najmie nadal nie jest do końca rozstrzygnięta. Wszelkie wątpliwości miał rozwiać długo oczekiwany wyrok TSUE w sprawie Field Fisher Waterhouse LLP przeciwko Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, który zapadł 27 września 2012 r. Trybunał miał się odnieść do kwestii fakturowania najmu i związanych z nim opłat za media. Nie uczynił tego jednak,
27 września 2012 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał oczekiwany przez polskich podatników wyrok w sprawie Field Fisher Waterhouse, którego przedmiotem miało być rozstrzygnięcie kwestii kompleksowości świadczenia usługi najmu i dostarczanych przy tym mediów. Niestety, kwestia poprawności fakturowania najmu i związanych z nim opłat za media pozostaje nierozstrzygnięta. Zmianę praktyki
Czy wspólnota mieszkaniowa, obciążając inną wspólnotę mieszkaniową za dostawę wody i odprowadzanie ścieków oraz energię elektryczną według podliczników, ma do czynienia z refakturą kosztów, czy raczej zwrotem kosztów? Za pomocą jakich dokumentów należy sporządzić obciążenie za wymienione koszty? Wspólnota nie jest czynnym podatnikiem VAT i nie wystawia faktur VAT. Czy wystąpi tu obowiązek podatkowy
Dostaję refakturę za media. W jej treści jest tylko napisane, że refakturowane jest zużycie wody w budynku, a pod fakturą jest załączona kopia faktury z wodociągów, wskazująca okres, którego dotyczy, i należny VAT (refakturowane jest 100% kosztów). Czy mogę odliczyć VAT z takiej faktury? Jakie dane powinna zawierać refaktura, aby móc odliczyć VAT? Jestem najemcą lokalu biurowego.
Nieruchomość ma kilku współwłaścicieli. Każdy jest podatnikiem VAT. Jeden ze współwłaścicieli, upoważniony przez pozostałych, zawiera umowę o dostawę mediów. Otrzymuje fakturę na 100%. Następnie refakturuje media ze stawką 8%, w proporcjach odpowiednich do udziałów, na każdego ze współwłaścicieli. Z kolei każdy ze współwłaścicieli refakturuje te koszty na najemców również z zastosowaniem stawki 8%.
Spółdzielnia mieszkaniowa jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Wynajmuje część lokali użytkowych znajdujących się w jej zasobach. Z tego tytułu pobiera czynsz, a oprócz tego refakturuje bezpośrednio na każdego najemcę tzw. media (prąd, gaz, woda) w wielkości rzeczywistego ich zużycia. W związku z tym wystawiane są faktury VAT, na których zarówno czynsz, jak i media objęte są 23% stawką VAT.
Obecnie, zdaniem organów podatkowych, podmiot wynajmujący nieruchomość, który jednocześnie przenosi na najemcę koszty mediów (energii elektrycznej, wody, c.o.), musi je opodatkować stawką VAT właściwą dla usługi najmu (tj. "zw." lub 23%). Oznacza to, że koszty zużycia wody i wywozu nieczystości przy najmie powierzchni użytkowych powinny być refakturowane z zastosowaniem wyższej stawki VAT niż ta, po
Tworzymy niewielką wspólnotę mieszkaniową. Otrzymuję różnego rodzaje faktury, między innymi za energię cieplną, gaz i energię elektryczną, które chcielibyśmy refakturować na członków wspólnoty. Czy takie rozwiązanie jest możliwe? Czy możemy z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki odliczyć VAT?
Jednostka organizacyjna (Kościół) powołała jednostkę organizacyjną posiadającą osobowość prawną (nadaną przez MSWiA), która działa również na podstawie statutu. Nowa jednostka ma za zadanie zarządzać nieruchomościami, które należą do Kościoła (zarząd nieruchomością na zlecenie). Do Kościoła należą nieruchomości (lokale mieszkalne i użytkowe). Jednostka wynajmuje lokale (należące do Kościoła) m.in.