Obowiązki, ryzyko i odpowiedzialność biur rachunkowych
Pytanie dotyczy zainstalowania monitoringu w biurze rachunkowym. Czy pracownicy oraz klienci mogą mieć rejestrowany wizerunek i dźwięk? Czy informacje o monitoringu muszą być zamieszczone w pomieszczeniu? Czy są przepisy stanowiące o tym, w jaki sposób powinny być przechowywane nagrania? Czy są inne istotne kwestie w tej sprawie?
W odpowiedzi na pytanie wydawnictwa INFOR, resort pracy w piśmie z 1 października 2024 r. wyjaśnił, że podmioty prawne zobowiązane do wprowadzenia procedury zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa na podstawie ustawy o ochronie sygnalistów nie mają obowiązku informowania swoich klientów o wprowadzeniu tej procedury.
Od początku przyszłego roku będzie obowiązywać opublikowane rozporządzenie ministra finansów w sprawie dodatkowych danych, o które podatnicy CIT będą musieli uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe. Na szczęście większość z nich ma więcej czasu, aby przygotować się do przesyłania JPK_KR_PD i JPK_ST_KR
Klient zwrócił się do mnie, abym przygotowała dla niego dodatkowe zestawienie, które jest mu potrzebne do uzyskania kredytu w banku. Gdy rozmawialiśmy przez telefon, oboje stwierdziliśmy, że pewnie zajmie to kilka godzin i że napiszę do niego e-mail z informacją w sprawie wyceny. Napisałam wiadomość e-mail o treści: „proponuję stawkę 300 zł + VAT za 1 godzinę pracy księgowej”. Klient odpisał, że akceptuje
Prowadzę biuro rachunkowe i korzystam ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT. Chciałbym uzyskać pełnomocnictwo do spraw w ZUS od klienta biura do profilu PUE. W druku ZUS PEL zaznaczę opcję "do załatwiania spraw za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS)." Chciałbym wysyłać np. wnioski o zwrot nadpłaconych składek ZUS lub wnioski o zasiłek chorobowy. Czy w związku
Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę. W publikacji omawiamy wszystkie obowiązki obciążające
Odezwała się do nas nowa księgowa naszego byłego klienta. Zapytała o kilka kwestii związanych z jego dokumentacją, na co udzieliliśmy odpowiedzi. Jednak zadawała te pytania coraz częściej aż zaczęło nam to zajmować zbyt dużo czasu i dezorganizować normalną pracę. W związku z tym asertywnie zakomunikowaliśmy, że udostępniliśmy już wszelkie dokumenty i informacje o kliencie, a zatem nasza rola w jego
Spółka żąda ode mnie zapłaty za koszty, które musiała ponieść na adwokata. Adwokat przygotował dla niej odpłatnie projekt protokołu zgromadzenia wspólników. Pierwszą wersję tego protokołu przygotowałam ja, mam już pewne doświadczenie w przygotowywaniu protokołów z zatwierdzeniem sprawozdania finansowego. Sama spółka została założona w S24, a następnie zmieniono jej umowę u notariusza, gdzie niejako