Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 4 grudnia 2003 r., sygn. II SA/Gd 4067/01

      Granice ingerencji prawodawczej w prawo własności w Konstytucji RP wyznacza przede wszystkim art. 31 ust. 3, który stanowi, m.in. że ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 3 grudnia 2003 r., sygn. IV SAB 128/03

      Zgodnie z art. 47 i art. 50 Konstytucji RP każdy ma prawo do ochrony prawnej życia prywatnego oraz zapewnia się nienaruszalność mieszkania. Nie mając zatem konkretnych dowodów, czy nawet uprawdopodobnienia faktu prowadzenia w lokalu mieszkalnym działalności gospodarczej zakłócającej spokój innym lokatorom, organy administracji nie mogą dokonywać kontroli, oględzin, wizji lokalnych w cudzym mieszkaniu

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 27 listopada 2003 r., sygn. III SA 232/02

      Mocą ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych aktów prawnych /Dz.U. nr 62 poz. 718 ze zm./ z dniem 1 stycznia 2001 r. zmieniony został tryb podawania do publicznej wiadomości ustaleń stóp procentowych. Aktualnie tylko uchwały Rady Polityki Pieniężnej, a nie obwieszczenia Prezesa NBP, ustalające wysokość stóp procentowych są publikowane w Dzienniku Urzędowym NBP. W

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 25 listopada 2003 r., sygn. II SA/Kr 2680/00

      Brak rozporządzenia wykonawczego, o którym mowa w art. 31 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz. zatrudnianiu osób niepełnosprawnych /Dz.U. nr 123 poz. 776 ze zm./ nieprzesądza jeszcze o niedopuszezalności stosowania zwolnienia wymienionego w art. 31 ust. 1 pkt 3 ustawy o rehabilitacji zawodowej. Całkowite uzależnienie stosowania przepisu ustawowego od

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 21 listopada 2003 r., sygn. IV SA 4044/01

      1. Wszelkie przepisy o charakterze ograniczającymi zwłaszcza w razie użycia sformułowań niejasnych, czy nieprecyzyjnych, winny być zaś wykładane w kierunku zawężenia, nie zaś zwiększenia skali ograniczeń. 2. Realizacja stacji paliw na określonym terenie jest zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, skoro przewiduje on powstawanie "obiektów obsługi systemów komunikacji". Budowa stacji

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 16 października 2003 r., sygn. II SA/Po 1150/03

      1. Art. 87 ust. 2 Konstytucji RP określa akty prawa miejscowego jako źródła powszechnie obowiązującego prawa. Odrębnie regulowana jest kwestia wchodzenia w życie aktów prawa miejscowego. Zgodnie z art. 88 ust. 1 Konstytucji RP wejście w życie aktów prawa miejscowego jest uwarunkowane ich ogłoszeniem. Już porównanie tych przepisów najwyższej rangi wskazuje na odrębność zagadnień powstawania źródeł prawa

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 15 października 2003 r., sygn. SA/Sz 581/03

      Różnicowanie stawek podatku od nieruchomości przez radę gminy w drodze uchwały jest dopuszczalne co do przedmiotu opodatkowania, a nie w zależności od tego, w czyim posiadaniu, czy czyją własnością jest dana nieruchomość. Zróżnicowanie wysokości stawek w zależności od tego, czy dotyczyć to ma osoby fizycznej, nie ma uzasadnienia w przepisach ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 6 października 2003 r., sygn. II SA/Łd 1331/03

      Wymóg niezwłocznego ogłaszania przez wojewodę aktów prawa miejscowego /i innych uchwał czy zarządzeń wydawanych przez organy jednostek samorządu terytorialnego podlegających publikacji/ odnosi się do aktów - uchwał i zarządzeń - skontrolowanych w trybie nadzoru.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 30 września 2003 r., sygn. III SA 1029/01

      Wejście w życie przepisów mniej korzystnych nie musi oznaczać działania prawa wstecz, nawet jeżeli w wyniku nowelizacji sytuacja prawna podatnika w całości ulegnie pogorszeniu. Reguły demokratycznego państwa prawnego będą zachowane, jeżeli ustawa nowelizująca zostanie ogłoszona z odpowiednim wyprzedzeniem. Ustawodawca ma prawo do wycofania się z określonych rozwiązań, w przeciwnym razie wprowadzonej

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 5 września 2003 r., sygn. IV SA 514/03

      1. Brak zgodności zamierzeń skarżących co do sposobu wykorzystania działki z treścią projektu planu nie oznacza, że zapisy planu i podjęta uchwała są niezgodne z prawem. W szczególności nie oznacza to, że przyjęte w projekcie planu rozwiązania są sprzeczne z konstytucją, która choć chroni własność indywidualną to dozwala nawet na wywłaszczenie nieruchomości na cel publiczny za słusznym odszkodowaniem

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 7 sierpnia 2003 r., sygn. I SA/Po 2562/01

      W świetle art. 2 Konstytucji RP i art. 121 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm./ podatnik nie może ponosić negatywnych konsekwencji w przypadku, gdy organ podatkowy nie udzieli mu odpowiedzi na pytanie na podstawie art. 14 par. 4 Ordynacji podatkowej, a następnie rozpocznie postępowanie kontrolne.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 25 czerwca 2003 r., sygn. I SA/Ka 1419/02

      Podatnik nie może ponosić z datą wsteczną negatywnych konsekwencji zmiany stanowiska organów statystycznych co do klasyfikacji sprzedawanych towarów.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2003 r., sygn. I SA/Łd 1548/01

      Stanowiąc par. 42 ust. 4 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 109 poz. 1245 ze zm./, Minister Finansów naruszył art. 92 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, który stanowi, że rozporządzenia są wydawane przez organy wskazane w Konstytucji, na podstawie szczegółowego upoważnienia

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 13 maja 2003 r., sygn. II SA/Kr 1555/99

      Dokonując kontroli aktu administracyjnego pod względem jego zgodności z prawem, sąd administracyjny nie może nie uwzględnić stanu potwierdzonego późniejszym orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego, nie może bowiem akceptować decyzji wydanej w oparciu o przepis, którego legalność została podważona. Zasada stosowania możliwości eliminowania z obrotu aktów opartych na przepisach niezgodnych z ustawą, konstytucją

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 16 kwietnia 2003 r., sygn. III SA 2864/01

      Nie do zaakceptowania na gruncie zasady wyrażonej w art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej jest sytuacja, aby podatnik korzystający z możliwości stworzonej wyraźnie przez ustawodawcę w przepisie art. 21 ust. 5 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./, w przypadku nieuwzględnienia jego wniosku przez urząd skarbowy, mógł

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 7 kwietnia 2003 r., sygn. V SA 1924/02

      Wyłączenie kognicji NSA w sprawach wymienionych w art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./ i tym samym ograniczenie prawa do sądu nie pozostaje w sprzeczności z konstytucyjną zasadą prawa do sądu wyrażoną w art. 45 ust. 1 Konstytucji. Konstytucja przewiduje w art. 37 ust. 2 możliwość wprowadzenia w drodze ustawy wyjątków od zasady

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 26 marca 2003 r., sygn. I SA/Łd 1707/02

      Umowa o wolnym handlu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Estońską, sporządzona w Warszawie dnia 5 listopada 1998 r. /Dz.U. 2002 nr 175 poz. 1435/, która określała warunki stosowania stawek celnych obniżonych dla towarów sprowadzanych z Estonii, nie należała do czasu jej ogłoszenia do źródeł powszechnie obowiązującego prawa /art. 87 ust. 1 i art. 91 ust. 1 Konstytucji/. Wobec tego jednak, że

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 21 marca 2003 r., sygn. III SA 1621/01

      Obowiązek równego traktowania podmiotów znajdujących się w takiej samej, czy zbliżonej sytuacji faktycznej i prawnej wynika z art. 32 Konstytucji. Stanowi on dyrektywę, którą muszą kierować się organy załatwiające sprawy uznaniowe. Pominięcie tej dyrektywy stanowi niewątpliwe naruszenie w stopniu mającym istotny wpływ na wynik sprawy zarówno tego przepisu ustawy zasadniczej jak i art. 155 Kpa.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 20 marca 2003 r., sygn. II SA/Gd 1529/02

      Jak wynika z art. 61 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 11b ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym /Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1591 ze zm./ i art. 3 ust. 1 pkt 3 i art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej /Dz.U. nr 112 poz. 1198/ prawo wstępu na obrady rady gminy nie może być ograniczone ze względu na ochronę porządku publicznego. W związku z

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 7 marca 2003 r., sygn. II SA 3572/02

      1. Prawo do informacji jest zasadą, a wyjątki od niego powinny być interpretowane ściśle. 2. Akta postępowań przygotowawczych (...) stanowią informację o działalności organów publicznych /art. 61 Konstytucji RP/. prokuratura mieści się w pojęciu organu władzy publicznej w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępnie do informacji publicznej /Dz.U. nr 112 poz. 1198 ze zm./.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 26 lutego 2003 r., sygn. V SA 1522/02

      Akty wykonawcze /w świetle art. 92 Konstytucji RP - rozporządzenia/ są wydawane przez uprawnione organy na podstawie upoważnienia zawartego w ustawie w celu jej wykonania. Zasadniczo więc przepisy takich aktów nie mogą być stosowane w celu wykonania innej ustawy. Możliwość taką należy wykluczyć wtedy, gdy z treści konkretnej ustawy w ogóle nie wynika, aby odsyłała ona w jakimś zakresie do aktów normatywnych

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 5 lutego 2003 r., sygn. II SA/Kr 923/99

      Wykładnia nadająca przepisowi art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo wodne /Dz.U. nr 38 poz. 230 ze zm./ w brzmieniu ustalonym od dnia 1 stycznia 1999 r., moc wsteczną, co do charakteru - jako ostatecznej - decyzji wydanej przed tą datą, narusza zasadę niedziałania prawa wstecz przewidzianą w art. 2 Konstytucji RP, w sytuacji gdy z brzmienia przepisów tej ustawy nie wynika by

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 3 lutego 2003 r., sygn. II SA 2427/02

      Przepis par. 15 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania /Dz.U. nr 60 poz. 278/ w brzmieniu obowiązującym do 11 grudnia 2002 r. - jako sprzeczny z przepisami ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty /Dz.U. 1996 nr 67 poz. 329 ze zm./ oraz ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 31 stycznia 2003 r., sygn. SA/Rz 542/02

      1. Podejmowanie przez rady gmin uchwał w sprawach podatków i opłat lokalnych /art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm. oraz art. 11 ust. 11 pkt 5 ustawy z dnia 7 października o regionalnych izbach obrachunkowych - Dz.U. 2001 nr 55 poz. 577 ze zm./ jest pojęciem szerszym niż ustalanie wysokości podatków i opłat lokalnych /art. 168 Konstytucji

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00