Płacę minimalną na 2025 r. ustali rząd, a nie Rada Dialogu Społecznego
Pracodawca planuje wprowadzenie możliwości stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu do części wynagrodzenia (za pracę twórczą) projektantów (stosunek pracy). Czy w tej sytuacji konieczne będzie zachowanie wynagrodzenia poza honorarium autorskim w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia?
Od 1 lipca 2024 r. ponownie wzrosła stawka miesięcznego wynagrodzenia minimalnego – z 4242 zł do 4300 zł. Oznacza to również wzrost innych należności i świadczeń, których obliczanie opiera się na płacy minimalnej. Ostatnie wynagrodzenie w wysokości 4242 zł przysługiwało za czerwiec 2024 r.
Resort pracy chce walczyć z patologią spóźniania się z wypłatą wynagrodzeń pracownikom. Jak dowiedział się DGP, w grę może wchodzić podwyżka kar dla pracodawców. Losy projektu zależą od premiera
Rząd proponuje, aby od 1 stycznia 2025 r. płaca minimalna wzrosła do 4626 zł, a stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych – do 30,20 zł
Przepisy gwarantują jej wysokość, która zależy od aktualnie obowiązującego minimalnego wynagrodzenia. Przy jej ustalaniu trzeba dodatkowo uwzględnić te składniki, na których wypłatę nie ma wpływu okres choroby lub sprawowania opieki
Od 1 lipca 2024 r. zmieni się kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę, która będzie obowiązywać do grudnia br. Stawka wzrośnie z 4242 zł do 4300 zł dla pełnego etatu. To oznacza, że niektóre świadczenia zależne od kwoty minimalnej płacy również wzrosną. Od 1 lipca 2024 r. podwyższona zostanie także stawka godzinowa dla zleceniobiorców z 27,70 zł do 28,10 zł brutto.
Przedsiębiorcy, decydując się na zatrudnianie osób do prac sezonowych, mają do wyboru różne formy współpracy. Najbardziej opłacalną formą zatrudnienia dla przedsiębiorców poszukujących osób do prac sezonowych będą umowy cywilnoprawne, umowy o pomocy przy zbiorach lub umowy o praktyki absolwenckie. Natomiast najmniej korzystne będzie zatrudnienie osób do prac sezonowych na podstawie umowy o pracę.
Choć oficjalnej rządowej propozycji wzrostu najniższej krajowej jeszcze nie ma, wiemy już, o ile może ona wzrosnąć w kolejnym roku. Wszystko wskazuje na to, że podwyżka będzie tylko jednokrotna. W grę wchodzą dwie wartości: 4510,90 zł albo 4617,80 zł
Czy przepisy prawa pracy przewidują konieczność wyrównania podstawy ekwiwalentu do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, gdy podstawa ekwiwalentu jest niższa od minimalnej płacy (w roku 2024 r. – 4242,00 zł brutto)?
Czy sprzątaczka zatrudniona na połowę etatu, która ma wypłacaną (najniższą) pensję z paragrafu 4010, wyliczoną do obecnie obowiązującej (2024 r.) najniższej kwoty wynagrodzenia, też powinna dostać podwyżkę 20%, jak wszyscy pracownicy budżetówki (dostającej 20% podwyżkę)? Wiem, że w niektórych jednostkach uznano podwyżkę minimalnego wynagrodzenia jako spełnienie warunku wzrostu wynagrodzeń. Jeśli do
Zatrudniamy pracowników w pełnym wymiarze czasu pracy, którzy zgodnie z umowami o pracę są wynagradzani stawkami godzinowymi. Czy ustalając tym pracownikom wynagrodzenie za godziny nadliczbowe i dodatki za godziny nadliczbowe powinniśmy brać pod uwagę stawkę godzinową wynikającą z umowy o pracę czy stawkę godzinową wynikającą z minimalnego wynagrodzenia? Dotyczy to pracowników, których stawka godzinowa
Czy dodatkowe wynagrodzenie roczne pracownika samorządowego i nauczyciela jest składnikiem wynagrodzenia minimalnego?
W styczniu wypłacono nauczycielowi dodatek wyrównawczy do minimalnego wynagrodzenia. Czy po wejściu w życie podwyżek wynagrodzenia zasadniczego nauczyciel powinien zwrócić dodatek wyrównawczy otrzymany w styczniu?
Pracownica jest zatrudniona na stanowisku sprzątaczki w pełnym wymiarze czasu pracy. Od 26 września 2023 r. do 19 września 2024 r. przebywa na świadczeniu rehabilitacyjnym. Za styczeń 2024 r. otrzymała następujące wynagrodzenie: - zasiłek rehabilitacyjny za okres od 27 grudnia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. (5dni) w kwocie 415,55 zł i od 1 stycznia 2024 r. do 25 stycznia 2024 r. w kwocie 2077,75 zł
Sprawa dotyczy wyrównania do wynagrodzenia minimalnego wypłaconego w styczniu i lutym oraz spłaty podwyżki wchodzącej w życie w marcu a obowiązującej z mocą wsteczną od stycznia. Czy wyrównanie należy potraktować jako część płacy zasadniczej?