Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 28 listopada 2023 r., sygn. II SA/Ol 714/23
Budowlane prawo
Dnia 28 listopada 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Ewa Osipuk Sędziowie sędzia WSA Tadeusz Lipiński sędzia WSA Bogusław Jażdżyk (spr.) Protokolant specjalista Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 listopada 2023 roku sprawy ze skargi M. P. na decyzję Warmińsko-Mazurskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie rozbiórki samowolnie wybudowanego budynku rekreacyjnego - oddala skargę.
Uzasadnienie
Z akt administracyjnych przekazanych wraz ze skargą wynika, że Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Olsztynie (dalej jako: "PINB" lub "organ I instancji") nałożył na M. P. (dalej: "skarżący", "strona") obowiązek natychmiastowej rozbiórki samowolnie wybudowanego budynku rekreacyjnego o powierzchni zabudowy 45 m² zrealizowanego na działce nr [...] obr. [...], gm. [...].
W uzasadnieniu decyzji PIBN podał, że wyniku kontroli z 10.09.2021 r. ustalono, że na wskazanej działce prowadzone są roboty budowlane polegające na budowie budynku rekreacyjnego. Natomiast 20.09.2021 r. Starosta [...] poinformował PIBN o wniesieniu sprzeciwu co do budowy budynku rekreacji indywidulanej na działce nr [...] obr. [...]. W dniu 20.09.2021 r. PINB wszczął postępowanie administracyjne dotyczące budowy budynku letniskowego na działce nr [...] obr. [...]. Z kolei 19 listopada 2021 r. PINB przeprowadził kontrolę na działkach nr [...] i [...]. W wyniku kontroli ustalono, że na działce nr [...] realizowany jest budynek rekreacyjny o konstrukcji metalowo-drewnianej o powierzchni 45 m kw. Inwestor złożył oświadczenie o chęci legalizacji przedmiotowej samowoli budowlanej. Z uwagi na bezsporne prowadzenie robót budowlanych w warunkach samowoli budowlanej PINB postanowieniem z 6 grudnia 2021 r. wstrzymał prowadzenie robót oraz nałożył na inwestora obowiązek dostarczenia dokumentów wymaganych w postępowaniu legalizacyjnym w terminie 3 miesięcy. Na wniosek strony przedmiotowy termin został przesunięty o kolejne 6 miesięcy. Natomiast 27 września 2022 r. skarżący złożył kolejny wniosek o przedłużenie terminu dostarczenia dokumentów w celu legalizacji. PINB odmówił uwzględnienia wniosku o przedłużenie terminu dostarczenia dokumentów z uwagi na brak przesłanek wskazujących na podjęcie czynności zmierzających do wykonania obowiązków. PINB stwierdził, że skarżący nie wywiązał się z nałożonych obowiązków, dlatego zgodnie z art. 49e pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. właściwy organ nakazuje rozbiórkę obiektu budowlanego lub jego części, będącego w budowie albo wybudowanego bez pozwolenia na budowę.