Wyrok WSA w Łodzi z dnia 30 listopada 2023 r., sygn. II SA/Łd 838/23
Zagospodarowanie przestrzenne
Dnia 30 listopada 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sławomir Wojciechowski, Sędziowie Sędzia WSA Piotr Mikołajczyk, Asesor WSA Marcin Olejniczak (spr.), , Protokolant Asystent sędziego Tomasz Stańczyk, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 listopada 2023 roku sprawy ze skargi W. F. i E. F. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu z dnia 21 sierpnia 2023 roku znak: SKO.4120.164,165.23 w przedmiocie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego oddala skargę. ał
Uzasadnienie
U Z S A D N I E N I E
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Sieradzu, decyzja z 21 sierpnia 2023r. utrzymało w mocy decyzję Burmistrza Ł. z 12 lipca 2023 r., ustalającą warunki lokalizacji inwestycji celu publicznego, polegającej na budowie stacji bazowej telefonii komórkowej.
Z akt sprawy wynika, że 1 lipca 2022 r. [...] spółka z o.o. z siedzibą w W. wystąpiła do Burmistrza Ł. z wnioskiem o wydanie decyzji w przedmiocie lokalizacji inwestycji celu publicznego polegającej na budowie stacji bazowej telefonii komórkowej sieci [...] wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działce nr [...] obręb [...] O., gm. Ł..
Burmistrz Ł. wspomnianą decyzją z 12 lipca 2023 r., ustalił warunki lokalizacji inwestycji celu publicznego, polegającej na budowie stacji bazowej telefonii komórkowej.
Od decyzji Burmistrza W.F. i E. F. wniosły odwołanie, w którym wskazały, że obawiają się uciążliwości jakie będzie generować planowana inwestycja dla ludzi i środowiska (hałas, promieniowanie magnetyczne, zakłócenia elektroenergetyczne), obawiają się potencjalnej katastrofy budowlanej. Oczekują od inwestora zmiany lokalizacji inwestycji z uwagi na swoje bezpieczeństwo.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Sieradzu, utrzymując w mocy decyzję organu pierwszej instancji wyjaśniło, że inwestycja w postaci stacji bazowej telefonii komórkowej od 4 czerwca 2022 r. nie zalicza się do przedsięwzięć znacząco oddziałujących na środowisko wymienionych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), a tym samym nie wydaje się dla niej decyzji środowiskowej, której celem jest zbadanie wpływu inwestycji na otoczenie, w tym zdrowie ludzi. Nie ma tym samym konieczności poprzedzenia decyzji lokalizacyjnej rozstrzygnięciem środowiskowym, wydanym na podstawie art. 72 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.). Organ odwoławczy podkreślił, że Burmistrz Ł., na podstawie art. 53 ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2023 r., poz. 977 - u.p.z.p.) zobowiązany był do dokonania analizy warunków i zasad zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy, wynikających z przepisów odrębnych oraz stanu faktycznego i prawnego terenu, na którym przewiduje się realizację inwestycji. Dokonawszy takiej analizy organ stwierdził, że inwestycja obejmuje działkę nr [...], stanowiącą własność osób prywatnych. Jest to działka niezabudowana, sklasyfikowana w ewidencji gruntów jako rolna (Ps lV, pow. 0,1685 ha). W bezpośrednim sąsiedztwie działki od strony północnej oraz północno-zachodniej znajduje się zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna. Po stronie zachodniej teren inwestycji graniczy bezpośrednio z drogą wewnętrzną i dalej z terenami rolnymi niezabudowanymi. Od strony południowej działka graniczy z drogą wojewódzką nr [...], dalej za drogą z terenami rolnymi. Ponadto po stronie południowo-wschodniej za drogą znajduje się budynek usługowy (nieużytkowany - była gastronomia), budynki gospodarcze oraz budynki mieszkalne jednorodzinne. Po stronie wschodniej teren inwestycji bezpośrednio graniczy z terenami rolnymi, zaś w części północno-wschodniej znajdują się budynki mieszkalne jednorodzinne oraz gospodarcze. Z przeprowadzonej wizji w terenie wynika również, że nieopodal w części nieobjętej mapą, po stronie zachodniej znajduje się już istniejąca wieża telekomunikacyjna o wysokości 64 m. Na załączniku graficznym oznaczono poglądowo rozmieszczenie budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz usługowych. Teren planowanej inwestycji przylega do drogi wojewódzkiej, ma istniejący zjazd. Na analizowanej działce znajduje się sieć energetyczna (w tym napowietrzna sieć elektroenergetyczna), wodociągowa (w granicy działki) oraz telekomunikacyjna. Teren inwestycji znajduje się w strefie ochronnej od terenów zamkniętych, a także w obszarze ograniczonego użytkowania w związku z lotniskiem wojskowym (kompleks nr [...]), gdzie występują nieprzekraczalne ograniczenia wysokości zabudowy oraz obszary ograniczeń w zagospodarowaniu przestrzennym (uchwała Nr [...] Sejmiku Województwa [...] z dnia 25 października 2016 r.). Działka znajduje się w całości w obszarze ograniczonego użytkowania dla lotniska wojskowego Ł., w [...], na którym w ujęciu ogólnym obowiązuje zakaz sytuowania zabudowy mieszkaniowej i usługowej związanej ze stałym lub tymczasowym pobytem ludzi. Ponadto teren ten znajduje się w granicach powierzchni ograniczających wysokość zabudowy, w granicach pierwszej części powierzchni podejścia o nachyleniu 1:100. W związku z powyższym w celu dokonania rzetelnej analizy, czy na danym terenie można ustalić lokalizację wnioskowanego celu publicznego, organ wystąpił do Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji, Ośrodka Zamiejscowego w Ł. z prośbą o opinię w odniesieniu do stref ochronnych terenów zamkniętych ustalonych przez Ministra Obrony Narodowej. W dniu 8 sierpnia 2022 r. otrzymano pismo, informujące, że planowana lokalizacja inwestycji znajduje się w powierzchni poziomej wewnętrznej lotniska wojskowego Ł., jednak jej nie przekracza. W związku z tym istnieje możliwość realizacji inwestycji z zaleceniem oznakowania przeszkodowego wieży i zgłoszenia jej po wybudowaniu do Szefostwa Ruchu Lotniczego SZ RP. Na terenie inwestycji nie występują formy ochrony przyrody wymienione w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Działka nie leży na terenach chronionych Natura 2000. Na przedmiotowym terenie nie występują obszary wodno-błotne, wybrzeży, górskie, strefy ochronne ujęć wód, wymagające specjalnej ochrony siedliska zwierząt i roślin, obszary przylegające do jezior, obszary ochrony uzdrowiskowej, obszary o znaczeniu kulturowym i takie, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone. Zgodnie z mapami udostępnianymi przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie poprzez ISOK teren nie leży w strefie zagrożenia i ryzyka powodziowego. Na terenie inwestycji nie występują urządzenia melioracji wodnych. Teren inwestycji nie wymaga uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne w trybie ustawy z dnia 3 lutego 1995 r, o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Zgodnie z rejestrem prowadzonym przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Ł. oraz gminną ewidencją zabytków prowadzoną przez Burmistrza Ł., teren planowanej inwestycji nie jest objęty prawną formą ochrony zabytków, ponadto na wnioskowanym obszarze nie występują stanowiska archeologiczne. Działka nie leży na terenach narażonych na osuwanie się gruntu i szkody górnicze. Projekt decyzji został uzgodniony z: Zarządem Województwa [...] (postanowienie z 6 czerwca 2023 r.), Centralnym Wojskowym Centrum Rekrutacji Ośrodek Zamiejscowy w Ł. (postanowienie z 5 czerwca 2023 r.), Starostą Ł. (postanowienie z 12 czerwca 2023 r.,) oraz Zarządem Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie (uzgodnienie na podstawie art. 53 ust. 5 u.p.z.p.).