Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 10 sierpnia 2022 r., sygn. II SA/Gl 412/22
Budowlane prawo; Telekomunikacja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Kaznowska, Sędziowie Sędzia WSA Edyta Kędzierska,, Sędzia WSA Rafał Wolnik (spr.), Protokolant specjalista Anna Trzuskowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 sierpnia 2022 r. sprawy ze skargi T. S.A. w W. na decyzję Wojewody Śląskiego z dnia 17 stycznia 2022 r. nr IFXIV.7840.9.64.2021 w przedmiocie pozwolenia na budowę oddala skargę.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 28 kwietnia 2021 r., obecnie skarżąca T. S.A. w W., zwróciła się do Starosty [...] o zatwierdzenie projektu budowlanego i wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę dla inwestycji pn. "Budowa stacji bazowej telefonii cyfrowej nr [...]", składającej się ze stalowej wieży o wysokości 42m, instalacji antenowej, urządzeń sterujących, ogrodzenia oraz wewnętrznej linii zasilającej Nn na działce nr [...], położonej w K., przy ul. [...].
Po rozpoznaniu powyższego wniosku, Starosta [...] decyzją z dnia 14 czerwca 2021 r., nr [...], działając na podstawie art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (obecnie: Dz. U. z 2021 r., poz. 2351 ze zm.), odmówił zatwierdzenia projektu budowlanego i wydania decyzji o pozwoleniu na budowę dla wnioskowanego przedsięwzięcia.
W uzasadnieniu organ wskazał, iż po weryfikacji złożonego wniosku, projektu budowlanego oraz analizie zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego stwierdzono, że przedmiotowa inwestycja jest niezgodna z zapisami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy [...], zatwierdzonego Uchwałą Rady Miejskiej nr [...] z dnia [...] r. Zdaniem organu planowana inwestycja jest przewidziana do realizacji na terenie oznaczonym w planie symbolem R1, z podstawowym przeznaczeniem pod działalność rolniczą. Dla tego terenu obowiązuje zakaz realizacji wszelkich obiektów kubaturowych. Zdaniem organu przedłożony przez skarżącą projekt przewiduje, że przy podstawie wieży na konstrukcjach wsporczych zostaną usytuowane urządzenia sterujące oraz rozdzielnia elektryczna, co oznacza, iż jest to urządzenie kubaturowe. Przytoczono treść § 29 planu miejscowego, zgodnie z którym tereny oznaczone symbolem R1 mają podstawowe przeznaczenie gruntów pod działalność rolniczą, na których obowiązuje zakaz realizacji wszelkich obiektów kubaturowych, w tym ośrodków produkcji polowej i zwierzęcej. Zdaniem organu za kwalifikacją stacji bazowej jako obiektu, a nie urządzenia infrastruktury technicznej, przemawia orzecznictwo sądowoadministracyjne oraz przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 października 2005 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać telekomunikacyjne obiekty budowlane i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 2019, poz. 1864) zmienione rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 22 czerwca 2010 r., którym wprowadzono definicję telekomunikacyjnego obiektu budowlanego. Zdaniem organu zmieniono również brzmienie § 3 pkt 13 ww. rozporządzenia, czyli definicję wieży antenowej - jako wolnostojącą konstrukcję wsporczą anten i urządzeń radiowych, bez odciągów. Nadto zdaniem organu zapisy planu miejscowego formułują zakaz użytkowania terenów powodujących utratę zdolności produkcyjnej gruntów rolnych, a poprzez realizację zamierzonej inwestycji działka utraci zdolność produkcyjną gruntu rolnego.