Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 1 lipca 2020 r., sygn. I SA/Bk 150/20
Oświata
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Dariusz Marian Zalewski, Sędziowie sędzia WSA Andrzej Melezini (spr.), sędzia WSA Jacek Pruszyński, Protokolant st. sekretarz sądowy Beata Borkowska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 1 lipca 2020 r. sprawy ze skargi "Ż." Sp.z o.o. w Ł. na uchwałę Rady Miejskiej Ł. z dnia [...] października 2019 r. nr [...] w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek oświatowych publicznych i niepublicznych prowadzonych na terenie Miasta Ł. przez inne niż jednostka samorządu terytorialnego organy, trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania tych dotacji oraz terminu i sposobu rozliczenia ich wykorzystania 1. stwierdza nieważność § 6 ust. 10 pkt 4 zaskarżonej uchwały, 2. w pozostałym zakresie oddala skargę, 3. zasądza od Rady Miejskiej Ł. na rzecz skarżącego "Ż." Sp.z o.o. w Ł. kwotę 797 zł (słownie: siedemset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
W dniu [...] października 2019 r. Rada Miasta Ł. podjęła uchwałę nr [...] (dalej jako: "uchwała") w przedmiocie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek oświatowych publicznych i niepublicznych prowadzonych na terenie Miasta Ł. przez inne niż jednostka samorządu terytorialnego organy, trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania tych dotacji oraz terminu i sposobu rozliczania ich wykorzystania. Uchwała ta została ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa P. z dnia 5 listopada 2019 r. (poz. 5150).
Budzącymi spór w sprawie przepisami Rada uchwaliła m.in., że w myśl § 6 ust. 1 uchwały, organowi dotującemu przysługuje prawo kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji, w oparciu o dokumentację organizacyjną, finansową i dokumentację przebiegu nauczania. Z kolei § 6 ust. 6 stanowi, że Kontrole prawidłowości pobrania dotacji mogą być przeprowadzane w miejscach i w czasie realizacji przez podmiot kontrolowany podstawy programowej lub innych zadań statutowych. W § 6 ust. 10 uchwały wskazano zaś, że kontrolujący ma prawo do m.in.: swobodnego poruszania się na terenie jednostki kontrolowanej, w tym do wstępu do obiektów i pomieszczeń związanych z przedmiotem kontroli (pkt 1), żądania od kontrolowanego sporządzania niezbędnych dla przeprowadzenia kontroli kserokopii dokumentów lub wyciągów z dokumentów poświadczonych za zgodność z oryginałem (pkt 4), żądania od kontrolowanego sporządzenia niezbędnych w zakresie prawidłowości kontroli zestawień i obliczeń opartych na dokumentach w terminie uzgodnionym z kontrolowanym (pkt 6), przeprowadzenia oględzin obiektów i składników majątkowych (pkt 7).