Wyrok WSA w Warszawie z dnia 9 lipca 2020 r., sygn. VIII SA/Wa 43/20
Prawo miejscowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Iwona Szymanowicz - Nowak, Sędziowie Sędzia WSA Cezary Kosterna, Sędzia WSA Renata Nawrot (sprawozdawca), Protokolant referent-stażysta Aleksandra Żurek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 lipca 2020 r. w Radomiu sprawy ze skargi "[...] sp. z o.o. z siedzibą w [...] na uchwałę Rady Miejskiej w [...] z dnia [...] września 2019 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego, niepublicznych szkół i placówek oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania oddala skargę.
Uzasadnienie
Centrum Nauki i Biznesu "[...]" spółka z o.o. w [...] (dalej Spółka, strona, skarżąca) - jako organ prowadzący szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych wniosła skargę na uchwałę Rady Miejskiej w [...] z dnia [...] wrzesnia 2019 r., nr [...], w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego, niepublicznych szkół i placówek oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania.
Spółka zaskarżonej uchwale zarzuciła:
1. naruszenie art. 36 ust. 1 i 2 i art. 38 ustawy z dnia 27 października 2017 r.
o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2203 z późn. zm dalej u.f.z.o.) i art. 55 ust. 3 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 59) w związku z § 4 ust. 2 zd. 2 oraz w związku
z § 4 ust. 4 pkt 3 i § 5 ust. 2-3 uchwały Rady Miejskiej w [...] z dnia [...] września 2019 r., nr [...] w przedmiocie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla i niepublicznych przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego, niepublicznych szkół i placówek oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania poprzez wydanie uchwały z przekroczeniem zakresu delegacji ustawowej oraz z naruszeniem zasad przeprowadzania kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji oświatowej, a także w sprzeczności z uprawnieniami osób sprawujących nadzór pedagogiczny, w szczególności poprzez: