Wyrok WSA w Warszawie z dnia 18 grudnia 2019 r., sygn. VII SA/Wa 1095/19
Budowlane prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wojciech Sawczuk (spr.), , Sędzia WSA Joanna Gierak- Podsiadły, Sędzia WSA Andrzej Siwek, Protokolant st. sekr. sąd. Sylwia Rosińska - Czaykowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 grudnia 2019 r. sprawy ze skarg Miasta [...] oraz Wspólnoty Mieszkaniowej [...] w W. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] marca 2019 r. nr [...] w przedmiocie pozwolenia na budowę I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. oddala skargę Miasta [...]; III. zasądza od Wojewody [...] na rzecz skarżącej Wspólnoty Mieszkaniowej [...]w W. kwotę 500 (pięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
I.
Wnioskiem z dnia 27 kwietnia 2018 r. W. S.A. w W. (dalej jako Inwestor) wystąpił o zatwierdzenie projektu budowlanego i wydanie pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami oraz garażem podziemnym usytuowanego na działkach nr ewid. [...], [...], [...], [...], [...] z obrębu [...] przy ul. [...] w W..
Postanowieniem z dnia [...] czerwca 2018 r. nr [...] Prezydent [...], działając na podstawie art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (aktualny tekst jednolity Dz. U. z 2019 r. poz. 1186 ze zm. - dalej jako P.b.) nałożył na Inwestora szereg obowiązków dotyczących usunięcia nieprawidłowości i braków w złożonej dokumentacji projektowej, w tym m.in. doprowadzenie do zgodności projektu z zapisami planu miejscowego (jeżeli chodzi o dopuszczalną powierzchnię zabudowy mieszkaniowej i usługowej).
Następnie Prezydent [...] decyzją z dnia [...] sierpnia 2018 r. nr [...] odmówił zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę powołując się na treść art. 35 ust. 3 P.b.
W uzasadnieniu wyjaśniono, że w punkcie 2 postanowienia brakowego zobowiązano Inwestora do: "Doprowadzenia dokumentacji projektowej do zgodności z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu urbanistycznego [...] - część I (...) w zakresie przeznaczenia. Zgodnie z zapisami § 21 ust. 1 pkt b planu przeznaczeniem dopuszczalnym w obszarze 10 AUC/MUW jest zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna z usługami nie określona dodatkowo jako śródmiejska. Plan, dla obszaru 10 AUC/MUW jako zabudowę śródmiejską wskazuje zabudowę usługową, administracyjną i handlową, która stanowi przeznaczenie podstawowe. (...)."