Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 24 sierpnia 2017 r., sygn. VII SA/Wa 2381/16

Administracyjne postępowanie

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Stawecki (spr.), , Sędzia WSA Jolanta Augustyniak - Pęczkowska, Asesor WSA Karolina Kisielewicz, Protokolant sekr. sąd. Katarzyna Zychora, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 sierpnia 2017 r. sprawy ze skargi S. P. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] sierpnia 2016 r. znak [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę

Uzasadnienie

1. Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego decyzją z dnia [...] sierpnia 2016 r., znak: [...], po rozpatrzeniu odwołania S. P., zwanego dalej również "skarżącym", utrzymał w mocy decyzję nr [...][...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z dnia [...] marca 2016 r., znak: [...], w sprawie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w N. z dnia [...] maja 2015 r.

Zaskarżona decyzja Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego została wydana w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.

2. Decyzją z dnia [...] maja 2015 r., nr [...], znak: [...] Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w N. (dalej "organ powiatowy" lub "PINB") nakazał skarżącemu, jako inwestorowi i właścicielowi obiektu, sporządzenie i przedłożenie organowi powiatowemu projektu budowlanego zamiennego budynku mieszkalno-letniskowego na terenie działki nr ewid. [...] w M. Skarżący został zobowiązany do wykonania powyższego obowiązku w terminie 6 miesięcy od daty uprawomocnienia się decyzji PINB.

Organ powiatowy wydał powyższe rozstrzygniecie z powodu stwierdzenia istotnych odstępstw od pozwolenia na budowę ww. budynku mieszkalno-letniskowego, które wydał Naczelnik Miasta i Gminy w M. w dniu [...] kwietnia 1980 r., znak: [...].

Organ powiatowy ustalił, że w trakcie prac budowlanych niezgodnie z zatwierdzonym pozwoleniem na budowę zmieniono nieznacznie wymiary obiektu: wynoszą one 10,60-10,65 m x 12,00 m), choć zgodnie z planem zagospodarowania działki powinny wynosić 10,90 m x 11,90 m). Różnice wymiarów obiektu na wczesnym etapie postępowania uznano jednak za nieistotne odstępstwo. Zmieniona jednak została przede wszystkim lokalizacja spornego budynku poprzez zbliżenie go do granicy z działką nr [...] w M. Potwierdza to mapa ewidencyjna pozyskana z ewidencji gruntów, która wskazuje, że granica między działkami nr ewid. [...] oraz [...] przebiega mniej więcej prostopadle do drogi publicznej (ul. Z.), a nie równolegle do ściany budynku. Według zatwierdzonego planu zagospodarowana działki odległość ta winna wynosić ok. 4,00 m i ok. 6,50 m, a ze szkicu załączonego do protokołu oględzin z dnia 9 kwietnia 2015 r. wynika, że wynosi ona ok. 1,20 m i ok. 3,5 m (patrz k/ 17, 24, 30 i 31 akt PINB). Ponadto ściana, która znajduje się od strony granicy z działką nr [...] posiada otwory okienne. Tymczasem zgodnie z § 12 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie z dnia 12 kwietnia 2002 roku (Dz. U. z 2002 r., Nr 75, poz. 690 z późn. zm.), zwanego dalej również "rozporządzeniem technicznym", odległość ściany z otworami okiennymi od granicy z działką sąsiednią powinna być nie mniejsza niż 4 m. Organ powiatowy ustalił także, że roboty budowlane zostały zakończone, a ww. obiekt budowlany został oddany w użytkowanie w 2002 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00