Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 21 października 2014 r., sygn. II SA/Wa 866/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Andrzej Góraj Sędzia WSA - Stanisław Marek Pietras Sędzia WSA - Adam Lipiński (sprawozdawca) Protokolant - specjalista Marek Kozłowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 października 2014 r. sprawy ze skargi Wojewody [...] na uchwałę Rady Gminy S. z dnia [...] sierpnia 2013 r. nr [...] w sprawie nadania statutu Gminnemu Ośrodkowi Kultury w S. z siedzibą w C. w przedmiocie nieważności uchwały: stwierdza, że uchwała w części dotyczącej następujących postanowień statutu: § 5 ust. 3 pkt 13, § 6 ust. 4 i § 10 została podjęta z naruszeniem prawa.

Uzasadnienie

Wojewoda [...] w skierowanej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego skardze z dnia [...] kwietnia 2014 r. wniósł o stwierdzenie nieważności uchwały Nr [...] Rady Gminy S. z dnia [...] sierpnia 2013 r. w sprawie nadania Statutu Gminnemu Ośrodkowi Kultury w S. z siedzibą w C.

Zaskarżonej uchwale zarzucił istotne naruszenie art. 13 ust. 2 pkt 3 i 6 oraz art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406 ze zm.), polegające na tym, że:

1) w § 5 ust. 3 pkt 13 statutu Rada Gminy uchwaliła, że GOK może prowadzić inną działalność gospodarczą.

Instytucje kultury mogą prowadzić działalność ekonomiczną m. in. w formie wyodrębnionej działalności gospodarczej (np. handlowej czy usługowej) w celu uzyskania zysku, który będzie służył rozwijaniu podstawowej działalności statutowej. Rodzaj tejże działalności oraz postanowienia jej dotyczące winny być zatem szczegółowo określone w statucie. Wprawdzie Rada w § 5 ust.3 pkt 1-12 określiła różne rodzaje działalności gospodarczej, jednakże treść punktu 13, dopuszczającego "inną" działalność, czyni ten katalog otwartym i dowolnym, co jest niezgodne z treścią upoważnienia z art. 13 ust. 2 pkt 6 i pkt 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Statut powinien określać w sposób konkretny rodzaj działalności innej niż kulturalna, jeżeli instytucja zamierza działalność taką prowadzić. Brak w tym przypadku podstaw do regulacji niepełnej i niedookreślonej. Obligatoryjnym elementem statutu są także postanowienia dotyczące prowadzenia działalności innej niż kulturalna, jeżeli instytucja zamierza działalność taką prowadzić.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00