Wyrok WSA w Krakowie z dnia 20 lutego 2013 r., sygn. III SA/Kr 910/12
Sygn. akt III SA/Kr 910/12 | | WYROK W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 20 lutego 2013r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w składzie następującym:, Przewodniczący Sędzia NSA Piotr Lechowski, Sędziowie WSA Maria Zawadzka (spr.), SO (del.) Janusz Bociąga, , Protokolant Urszula Bukowiec, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 lutego 2013r. przy uczestnictwie Prokuratora Prokuratury Rejonowej sprawy ze skarg K. K. na decyzje Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 23 kwietnia 2012r. nr [...] z dnia 23 kwietnia 2012r. nr [...] z dnia 18 maja 2012r. nr [...] w przedmiocie zasiłku celowego specjalnego I. skargi oddala, II. przyznaje od Skarbu Państwa - Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie na rzecz adwokata P. K. - Kancelaria Adwokacka ul. [...] w K tytułem zwrotu kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu kwotę 720 zł (słownie: siedemset dwadzieścia złotych), podwyższoną o podatek od towarów i usług przewidziany dla tego rodzaju czynności.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] 2012 r. Nr [...], oraz decyzją z dnia [...] Nr [...] Prezydent Miasta przyznał K. K. :
1. zasiłek celowy specjalny w kwocie 200 zł na czynsz;
2. zasiłek celowy specjalny w kwocie 150 zł na czynsz;;
Natomiast decyzją z dnia [...] 2012 Nr [...] Prezydent Miasta:
3. odmówił K. K. przyznania świadczenia w formie zasiłku celowego specjalnego na zakup żywności.
Jako podstawę prawną rozstrzygnięć organ I instancji wskazał art. 104, art. 107 i art. 108 Kodeksu postępowania administracyjnego, art. 3 ust. 3 i 4, art. 4, art. 8, art. 14, art. 17 ust. 2 pkt 1, art. 41 pkt 1, art. 102, art. 104, art. 106, art. 109 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 ze. zm.) oraz § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 lipca 2009 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń z pieniężnych z pomocy społecznej (Dz. U. Nr 127, poz. 1055).
Uzasadniając decyzje przyznające skarżącemu zasiłki specjalne na czynsz w kwotach odpowiednio po 150 i 200 zł, organ I instancji podał, że na podstawie wywiadu środowiskowego i zebranej dokumentacji dotyczącej sytuacji materialnej i rodzinnej skarżącego stwierdzono, że prowadzi on jednoosobowe gospodarstwo domowe. Dochód uzyskiwany przez skarżącego przekracza ustawowe kryterium dochodowe osoby samotnie gospodarującej tj. 477,00 zł. Zebrany w toku postępowania materiał dowodowy wskazuje, że skarżący znajduje się w trudnej sytuacji bytowej i nie jest w stanie samodzielnie zaspokoić niezbędnych potrzeb życiowych. Z tych powodów, pomimo osiągania przez skarżącego dochodu przekraczającego kryterium dochodowe osoby samotnie gospodarującej, uznano, jego sytuację, za szczególnie uzasadniającą przyznanie pomocy. Organ podkreślił również, że wysokość świadczenia została ustalona w oparciu o przedstawione przez skarżącego potrzeby, jednak przy uwzględnieniu ograniczonych środków finansowych będących w dyspozycji Ośrodka. Nadto pomoc została ograniczona z uwagi na brak partycypowania w opłatach za czynsz nawet w minimalnych kwotach.