Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 11 października 2012 r., sygn. II SA/Ol 490/12

 

Dnia 11 października 2012 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Adam Matuszak (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora Sędzia WSA Katarzyna Matczak Protokolant specjalista Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 października 2012 roku sprawy skarg E. K. i L. M. na uchwałę Rady Powiatu z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie zamiaru likwidacji technikum 1/ stwierdza nieważność § 1 zaskarżonej uchwały Rady z dnia "[...]" nr "[...]" w sprawie zamiaru likwidacji Technikum nr 3 wchodzącego w skład Zespołu Szkół nr 3 w części od słów: "bez naboru na rok szkolny 2012/2013"; 2/ oddala skargi w pozostałym zakresie; 3/ orzeka, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu w części określonej w pkt. 1 wyroku; 4/ zasądza od Rady Powiatu na rzecz skarżących E. K. i L. M. kwoty po 300 złotych (słownie: trzysta) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

W dniu "[...]" Rada Powiatu w "[...]" podjęła uchwałę Nr "[...]" w sprawie zamiaru likwidacji Technikum wchodzącego w skład Zespołu Szkół im. "[...]" w "[...]". W § 1 uchwały ustalono, że zamierza się z dniem 31 sierpnia 2015 r. zlikwidować Technikum wchodzące w skład Zespołu Szkół im. "[...]" w "[...]", z siedzibą w "[...]" przy ul. "[...]", bez naboru na rok szkolny 2012/2013.

Skargą z dnia "[...]" E. K. i L. M. wystąpiły do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie o uchylenie powyższej uchwały Rady Powiatu w "[...]" z dnia "[...]". Skarga ta została poprzedzona przez skarżące wezwaniem organu do usunięcia naruszenia prawa stosownie do art. 87 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm., dalej jako: u.s.p.). Uchwale tej zarzucono naruszenie art. 59 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 ze zm., dalej jako: u.s.o.) poprzez podjęcie uchwały likwidacyjnej mimo braku zawiadomienia o zamiarze likwidacji szkoły rodziców uczniów. Podnosząc ten zarzut wniesiono o wstrzymanie wykonania zakwestionowanej uchwały oraz zasądzenie od Rady Powiatu na rzecz skarżących kosztów postępowania sądowego według norm przepisanych. Do skargi załączono oświadczenia E. K. i L. M. - rodziców uczni Zespołu Szkół im. "[...]" w "[...]", w których stwierdziły, iż nie otrzymały zawiadomienia o zamiarze likwidacji szkoły do której uczęszczają ich dzieci. W uzasadnieniu skarżące m. in. przywołały m.in. treść art. 59 ust. 1 i 2 u.s.o. wskazując, iż proces likwidacji szkoły publicznej następuje w dwóch etapach. Procedura musi się rozpocząć od podjęcia przez radę powiatu uchwały w sprawie zamiaru likwidacji szkoły. W nawiązaniu do podjętej przez radę powiatu uchwały w sprawie zamiaru likwidacji szkoły, organ prowadzący szkołę ma obowiązek, co najmniej na sześć miesięcy przed terminem likwidacji, powiadomić o zamiarze i przyczynach likwidacji szkoły rodziców dzieci oraz właściwego kuratora oświaty. O zamiarze likwidacji szkoły powinien zostać zawiadomiony każdy rodzic i tej okoliczności nie można domniemywać. Dlatego informacja o zamiarze likwidacji szkoły powinna zostać imiennie skierowana do każdego z rodziców i musi do niego dotrzeć. Z kolei obowiązek wykazania prawidłowego doręczenia zawiadomienia każdemu z rodziców (opiekunów), właściwemu kuratorowi, organowi wykonawczemu jednostki samorządu terytorialnego właściwego dla prowadzenia szkoły i dopełnienia konsultacji z właściwym organem związków zawodowych, spoczywa na organie samorządu terytorialnego, któremu organ stanowiący powierzył wykonanie uchwały intencyjnej w tej części. Konkludując wskazały, iż w trakcie procedury likwidacji szkoły został naruszony przewidziany w art. 59 u.s.o. obowiązek powiadomienia rodziców uczniów o zamiarze likwidacji szkoły, co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji, bowiem termin powiadomienia rodziców uczniów upłynął w dniu 29 lutego 2012 r., a w powyższym terminie nie zostały one powiadomione o zamiarze likwidacji szkoły. Dodały, że przepisy u.s.o. nie przewidują likwidacji stopniowej placówki oświatowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00