Co nowego w roku szkolnym 2024/2025
Nowa podstawa programowa i ramowe plany nauczania, nowe listy lektur, wdrożenie standardów ochrony małoletnich, inna organizacja nauki religii oraz przyjęcie dzieci z Ukrainy – to najważniejsze zmiany w funkcjonowaniu szkół w nowym roku szkolnym.
Od 1 września będzie obowiązywało nowe rozporządzenie w sprawie podstawy programowej. Zawarte w niej treści zostały nieco ograniczone. Dotyczy to również lektur – niektóre dotychczas obowiązkowe na poziomie podstawowym staną się lekturami poziomu rozszerzonego. Pojawi się wspólna lista lektur uzupełniających. Niektóre tytuły lektur obowiązkowych staną się lekturami jedynie we fragmentach. W znowelizowanym rozporządzeniu dotyczącym ramowych planów nauczania dla publicznych szkół największą zmianą jest wycofanie przedmiotu historia i teraźniejszość dla uczniów rozpoczynających naukę w szkołach ponadpodstawowych. Elastyczniej będzie można podejść do organizowania lekcji religii. W przypadku gdy uczestnictwo w lekcjach religii zadeklaruje mniej niż siedmiu chętnych, przedszkola i szkoły organizują zajęcia w grupach międzyoddziałowych lub międzyklasowych. Jeśli w danej klasie lub oddziale zgłosi się mniej niż siedmioro dzieci, mogą one dołączyć do zajęć w klasie lub oddziale, gdzie uczestnictwo w lekcjach religii zadeklarowało więcej uczniów. W zakresie organizacji matur dyrektor szkoły nie będzie miał już obowiązku sporządzenia na podstawie wstępnych deklaracji informacji o liczbie uczniów lub absolwentów, którzy złożyli deklarację przystąpienia do egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów na poszczególnych poziomach i przesłania jej dyrektorowi okręgowej komisji egzaminacyjnej (uczniowie klas maturalnych nie będą musieli składać wstępnych deklaracji o zamiarze przystąpienia do matury). Szkoły muszą przygotować się na przyjęcie dzieci ukraińskich zamieszkałych w rejonie danej placówki (które od 1 września zostają objęte obowiązkiem szkolnym w Polsce). W związku z tym będzie można zwiększyć liczbę dzieci w oddziałach przedszkolnych oraz oddziałach klas I–III szkoły podstawowej, w oddziałach integracyjnych i specjalnych oraz w świetlicach. W zależności od rodzaju placówki do oddziałów będzie można przyjąć dodatkowo od dwóch do czterech osób. W klasach I–III będzie się mogło uczyć nie więcej niż odpowiednio 4, 3 lub 2 uczniów będących obywatelami Ukrainy (w zależności od tego, czy w klasie liczba uczniów wynosi nie więcej niż 25, 26 czy 27 uczniów). Uczniowie ci powinni mieć też możliwość uczestnictwa w dodatkowych bezpłatnych zajęciach z języka polskiego w wymiarze czterech godzin lekcyjnych tygodniowo, przez maksymalnie 36 miesięcy. Od 15 sierpnia szkoły mają obowiązek wdrożyć standardy ochrony małoletnich wynikające z tzw. ustawy Kamilka – czyli nowelizacji Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz wielu innych przepisów. Oznacza to, że od 1 września pracownicy szkół i innych placówek edukacyjnych będą musieli stosować się do zawartych w tym dokumencie wytycznych określających m.in., w jaki sposób rozpoznawać i reagować na czynniki krzywdzenia dziecka oraz jakie procedury wdrożyć w przypadku, gdy zachodzi podejrzenie, że dziecko jest krzywdzone. Od 1 września wchodzą w życie przepisy o emeryturze stażowej. Nauczyciele będą mogli wybrać, czy chcą skorzystać z nowych uprawnień, czy z obowiązującego świadczenia kompensacyjnego. Uprawnienia do świadczenia kompensacyjnego można nabyć do 2032 roku. Przysługuje ono kobietom od 55. do 59. roku życia i mężczyznom od 60. do 64. roku życia. Wymagany jest co najmniej 30-letni staż pracy (okres składkowy i nieskładkowy), w tym 20 lat wykonywania pracy w charakterze nauczyciela w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć. Gwarantowana jest minimalna wysokość emerytury, nawet jeśli nie zostały zgromadzone odpowiednie środki. W przypadku emerytur stażowych warunkiem koniecznym jest rozpoczęcie pracy na stanowisku nauczyciela przed 1999 rokiem. Staż pracy wynosi 30 lat składkowych, w tym co najmniej 20 lat faktycznego wykonywania pracy na stanowisku nauczyciela, wychowawcy lub innego pracownika pedagogicznego, o których mowa w art. 1 Karty nauczyciela w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć. Konieczne jest też posiadanie środków na co najmniej minimalną emeryturę.