Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 25 lipca 2012 r., sygn. II SA/Łd 503/12

 

Dnia 25 lipca 2012 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Joanna Sekunda-Lenczewska Sędziowie Sędzia NSA Grzegorz Szkudlarek Sędzia WSA Barbara Rymaszewska (spr.) Protokolant asystent sędziego Jarosław Moraczewski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 lipca 2012 roku sprawy ze skargi D. B. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] nr [...] znak: [...] w przedmiocie sprzeciwu w sprawie przyjęcia zgłoszenia zamiaru budowy oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] Starosta [...] wniósł sprzeciw w sprawie przyjęcia zgłoszenia z dnia [...], dotyczącego zamiaru budowy wiaty (obiektu budowlanego, o funkcji użytkowej budynku gospodarczego), na działce nr ewid. [...], obręb [...], w miejscowości O.. Jako podstawę prawną decyzji organ powołał art. 30 ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (tekst jedn. - Dz.U. z 2010r., nr 243, poz. 1623 ze zm.), zgodnie z którym właściwy organ wnosi sprzeciw, jeżeli zgłoszenie dotyczy budowy lub wykonania robót budowlanych objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę.

W uzasadnieniu organ pierwszej instancji ustalił, że w dniu [...] inwestor D. B. zgłosiła zamiar budowy wiaty o powierzchni 24 m2. Starosta [...] postanowieniem z dnia [...] nałożył na inwestora obowiązek uzupełnienia zgłoszenia o decyzję o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie wiaty (załączona decyzja o warunkach zabudowy dotyczyła budowy 3 budynków gospodarczych) oraz załączenia rysunków przestawiających projektowaną wiatę, gdyż załączone rysunki elewacji obiektu dotyczyły budynku gospodarczego (z opisu "elewacja ogrodowa budynku"). W odpowiedzi na postanowienie inwestor wyjaśnił, iż projektowany obiekt został nazwany wiatą, gdyż nie jest zgodny z definicją budynku zawartą w art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane - nie posiada fundamentów, wobec czego nie jest trwale związany z gruntem, natomiast wobec uwag organu wniósł o potraktowanie zgłoszenia jako dotyczącego budynku gospodarczego. Starosta [...] uznał, że projektowany obiekt budowlany nie jest wiatą, gdyż posiada zabudowane ściany ani budynkiem wobec braku trwałego związania z gruntem (konstrukcja drewniana przykręcona do utwardzonego podłoża). Natomiast projektowany obiekt należy traktować jako budynek gospodarczy, dla którego zastosowanie mają przepisy techniczne zawarte w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. nr 75 poz. 690 ze zm.). Zgodnie z § 2 ust. 1 przepisy rozporządzenia stosuje się przy projektowaniu, budowie i przebudowie oraz przy zmianie sposobu użytkowania budynków oraz budowli naziemnych i podziemnych spełniających funkcje użytkowe budynków, co stanowi podstawę by zaliczyć projektowany obiekt jako naziemną budowlę spełniającą funkcję budynku gospodarczego. Definicja budynku gospodarczego została zawarta w § 3 pkt 8 rozporządzenia jako budynek przeznaczony do niezawodowego wykonywania prac warsztatowych oraz do przechowywania materiałów, narzędzi, sprzętu i płodów rolnych służących mieszkańcom budynku mieszkalnego. Funkcja taka została także określona w decyzji Burmistrza Miasta [...] z dnia [...] o warunkach zabudowy. Organ wskazał, że projektowany obiekt budowlany będzie zlokalizowany bezpośrednio przy granicy z sąsiednią działką budowlaną nr ewid. [...] i będzie całą powierzchnią swojej ściany przylegał do ściany budynku istniejącego. Taka lokalizacja co do zasady jest sprzeczna z § 12 ust. 1 pkt 1 - 2 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, określającym odległość projektowanego budynku od granicy z sąsiednią działką budowlaną. Warunkowo przepisy rozporządzenia dopuszczają w zabudowie jednorodzinnej sytuowanie budynku bezpośrednio przy granicy z sąsiednią działką budowlaną, jeżeli będzie on przylegał całą powierzchnią swojej ściany do ściany budynku istniejącego pod warunkiem, że jego część leżąca w pasie o szerokości 3 m wzdłuż tej granicy działki będzie miała długość i wysokość nie większe niż ma budynek istniejący (§ 12 ust. 3 pkt 3 rozporządzenia). Zgłaszany obiekt spełnia powyższe kryterium, jednak zgodnie z § 12 ust. 4 rozporządzenia usytuowanie obiektu w taki sposób powoduje objęcie sąsiedniej działki budowlanej obszarem oddziaływania w rozumieniu art. 3 pkt 20 ustawy Prawo budowlane. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 9 ustawy Prawo budowlane, obiekt budowlany należy projektować i budować w sposób określony w przepisach techniczno - budowlanych oraz zgodnie z zasadami wiedzy technicznej, zapewniając poszanowanie występujących w obszarze oddziaływania obiektu, uzasadnionych interesów osób trzecich. Poza tym organ jest zobowiązany do ustalenia zakresu oddziaływania, a w konsekwencji kręgu stron postępowania i dokonania szczegółowej oceny, w jaki sposób zamierzona inwestycja może wpłynąć na uzasadniony interes osób trzecich. W związku z powyższym dla tego typu inwestycji konieczne jest uzyskanie pozwolenia na budowę w trybie art. 32 - 35 ustawy Prawo budowlane.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00