Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 13 grudnia 2011 r., sygn. IV SA/Wr 425/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Henryk Ożóg, Sędziowie Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska, Sędzia NSA Tadeusz Kuczyński (spr.), Protokolant Agnieszka Figura, po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 13 grudnia 2011 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego dla Wrocławia Stare Miasto na uchwałę Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 14 kwietnia 2011 r. nr VIII/134/11 w przedmiocie określenia czasu bezpłatnych zajęć oraz ustalenie wysokości opłat za świadczenia udzielane w przedszkolach publicznych prowadzonych przez Gminę w czasie przekraczającym czas bezpłatnych zajęć I. stwierdza nieważność § 1 ust. 3 zaskarżonej uchwały; II. orzeka, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu w zakresie wskazanym w pkt I wyroku

Uzasadnienie

Pismem z dnia 24 maja 2011 r. Prokurator Rejonowy dla Wrocławia Stare Miasto wniósł skargę na postanowienie § 1 ust. 3 uchwały Nr VIII/134/11 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 14 kwietnia 2011 r. w sprawie określenia czasu bezpłatnych zajęć oraz ustalenia wysokości opłat za świadczenia udzielane w przedszkolach publicznych prowadzonych przez gminę w czasie przekraczającym czas bezpłatnych zajęć. Zarzucił, że wskazane postanowienie narusza art. 14 ust. 5 w związku z art. 6 pkt 1 ustawy

z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., nr 256, poz. 2572 ze zm.) poprzez pominięcie wskazania konkretnych świadczeń realizowanych przez przedszkola działające na terenie gminy, które- z uwagi na to że przekraczają zakres podstawy programowej – uzasadniają wprowadzenie przewidywanej w zaskarżonej uchwale odpłatności. W związku z tym wniósł o stwierdzenie nieważności § 1 ust. 3 zaskarżonej uchwały.

W motywach wskazano, że uchwala została oparta na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r., nr 142, poz. 1591 ze zm.) w związku z art. 6 ust. 1 pkt 2 i art. 15 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. W § 1 ust. 3 uchwala ta stanowi, że za zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze przekraczające wymiar 5 godzin dziennie ustala się opłatę w wysokości 0,18% minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego na podstawie odrębnych przepisów za każdą godzinę korzystania ze świadczeń przedszkola. Zdaniem skarżącego, ustawodawca w art. 14 ust. 5 ustawy o systemie oświaty przyznał radzie gminy kompetencje do ustalania opłat za świadczenia prowadzonych przez gminę przedszkoli publicznych, jednak z uwzględnieniem art. 6 pkt 1 tej ustawy, tzn. z zastrzeżeniem, że przedszkole publiczne musi prowadzić bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Zatem nauczanie i wychowanie odbywające się w ramach podstawy programowej jest bezpłatne, a za świadczenia przekraczające podstawę programową wychowania przedszkolnego dozwolone jest pobieranie opłat. Oznacza to, że nie wystarczy wskazanie w uchwale, że jest to opłata wykraczająca poza podstawy programowe wychowania i nauczania przedszkolnego, której wysokość została uzależniona jedynie od pobytu dziecka w przedszkolu. Sposób ustalenia tego rodzaju opłat winien być jasno określony, z uwzględnieniem racji ekonomicznych, a oferowane świadczenia wyraźnie wyszczególnione. Powołano się na orzecznictwo sądów administracyjnych wskazujące, że rady gmin w uchwałach powinny precyzyjnie określać jakość tych świadczeń w formie cennika i w oparciu o zasadę ekwiwalentności świadczeń. Nie jest zasadne żądanie opłat za świadczenia bliżej nieokreślone,

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00