Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 11 lutego 2010 r., sygn. II SA/Go 1025/09
Z treści art. 14 ust. 5 ustawy o systemie oświaty wynika zakres upoważnienia ustawowego dla rady gminy do ustalania opłaty za świadczenia prowadzonych przez gminę przedszkoli publicznych. Opłata stanowi zaś instytucję prawnofinansową, której istotną cechą jest ekwiwalentność. Pobiera się ją w związku z wyraźnie wskazanymi usługami i czynnościami organów państwowych lub samorządowych, dokonywanych w interesie konkretnych podmiotów. Opłata stanowi zatem swoistą zapłatę za uzyskanie zindywidualizowanego świadczenia oferowanego przez podmiot prawa publicznego. Porównanie omówionych wyżej podstaw prawnych, w tym norm kompetencyjnych prowadzi do wniosku, że świadczenia publicznych przedszkoli dotyczące nauczania i wychowania w zakresie mieszczącym się w podstawie programowej wychowania przedszkolnego są bezpłatne. Wszystkie inne usługi świadczone w przedszkolu, wykraczające poza podstawę programową, mogą być z woli rady gminy odpłatne i tylko tych świadczeń dotyczyć może uchwała gminy.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym:
Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Jaśkiewicz
Sędziowie Sędzia WSA Ireneusz Fornalik Sędzia WSA Aleksandra Wieczorek (spr.)
Protokolant referent Adam Janas
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 lutego 2010 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego na uchwałę Rady Miejskiej nr IX/53/07 z dnia [...]r. w przedmiocie ustalenia odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu I stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części obejmującej § 3, § 5, § 6 pkt 1, 2 i 3. II stwierdza, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu w części określonej w pkt I wyroku.
Uzasadnienie
W dniu [...] sierpnia 2007 roku Rada Miejska, powołując się na przepis art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz.U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.) oraz art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2002 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.) podjęła uchwałę Nr IX/53/07 w sprawie ustalenia odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu. W § 2 stwierdzono, iż usługi świadczone przez przedszkole w zakresie odstawy programowej określonej w rozporządzeniu z dnia 26 lutego 2002 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz. U. Nr 51. poz. 458. ze zm. ) są realizowane bezpłatnie w wymiarze do pięciu godzin dziennie. W § 3 ustalono, iż odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu obejmuje: 1. koszty wyżywienia wychowanka tzn. koszt surowca zużytego do sporządzenia posiłków, 2. koszty związane z przyrządzaniem posiłków oraz prowadzeniem zajęć opiekuńczo-wychowawczych w zakresie i wymiarze przekraczającym podstawę programową. W myśl § 5 pkt 1 wysokość opłat, o których mowa w § 2 pkt 1 ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z radą rodziców i z uwzględnieniem norm żywieniowych ustalonych przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej. Zgodnie zaś z § 5 pkt 2 zasady zwrotu kosztów ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z radą rodziców. W myśl § 6 pkt 1 uchwały opłata za korzystanie z przedszkola o której mowa w § 2 pkt 2 dla dzieci korzystających z zajęć w zakresie podstaw programowych i równocześnie z 1 posiłku dziennie wynosi 5, 5 % kwoty minimalnego miesięcznego wynagrodzenia za pracę ustalanego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę ( Dz. U. Nr 200, poz. 1679 ze zm. ) , w myśl pkt 2 dla dzieci korzystających z zajęć w zakresie podstaw programowych i równocześnie z 2 posiłków dziennie opłata ta wynosi 6,5 % minimalnego wynagrodzenia, a stosownie do pkt 3 dla dzieci korzystających z zajęć w zakresie i wymiarze przekraczającym podstawy programowe i równocześnie z 2 posiłków dziennie opłata stanowi 11 % minimalnego wynagrodzenia.