Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 28 października 2011 r., sygn. IV SA/Wa 1353/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Alina Balicka, Sędziowie Sędzia WSA Agnieszka Łąpieś-Rosińska, Sędzia WSA Małgorzata Małaszewska-Litwiniec (spr.), Protokolant sekr. sąd. Agnieszka Olszewska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 października 2011 r. sprawy ze skargi Gminy W. na postanowienie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] czerwca 2011 r. nr [...] w przedmiocie odmowy uzgodnienia projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - oddala skargę

Uzasadnienie

IV SA/Wa 1353/11

UZASADNIENIE

Zaskarżonym do Sądu Administracyjnego postanowieniem z dnia [...].06.2011 r. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad utrzymał w mocy uprzednie postanowienie własne z dnia [...].05.2010 r., odmawiające uzgodnienia projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy W. dla obszaru "W. - 1" W ocenie organu plan nie zabezpiecza rezerwy terenu dla przebudowy istniejącego włączenia drogi gminnej 1KDL (wg oznaczenia na rysunku planu) do drogi krajowej nr [...].

W uzasadnieniu zaskarżonego postanowienia Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad wyjaśnił, że pochylenie tej drogi gminnej na włączeniu do wskazanej drogi krajowej nie spełnia warunków wynikających z § 62 pkt 3 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2.03.1999 r. w sprawie warunków jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. nr 43, poz. 430 ze zm.). Istnieje bardzo duża różnica miedzy istniejącym spadkiem drogi gminnej 1 KDL u wlotu w obrębie korony drogi krajowej 94 (13,5 %), a wartością pochylenia podłużnego drogi podporządkowanej, wynikającego z rozporządzenia (3%). Okoliczność ta jest nieobojętna w kontekście bezpieczeństwa ruchu drogowego wobec zapisów zwiększających intensywność zabudowy na tym obszarze. Jak wyjaśnił Generalny Dyrektor na terenach przeznaczonych dotychczas na cele zabudowy mieszkaniowej wprowadzono nową funkcję usługową. Tereny te zostaną skomunikowane przez układ dróg wewnętrznych i lokalnych z istniejącym ciągiem drogi gminnej 1.KDL, a za jej pośrednictwem z drogą krajową, co zwiększy ruch na tym skrzyżowaniu. Właśnie w zmianie sposobu zagospodarowania przestrzennego tego terenu, prowadzącej do zwiększenia nasilenia ruchu organ upatrywał pogorszenia warunków ruchu i bezpieczeństwa na drodze krajowej. Z tego względu uznał, iż w planie należy przewidzieć zmianę lokalizacji włączenia drogi 1.KDL, lokalizując je na wprost włączenia drogi gminnej, po lewej stronie tej drogi krajowej, w projekcie zmiany planu oznaczonej symbolem DK94. Generalny Dyrektor wskazał, że skorygowanie tego spadku do wymogów normatywnych wymagałoby przebudowy drogi na dłuższym odcinku, co nie jest możliwe z uwagi na istniejącą zabudowę tego terenu i usytuowanie wjazdów na posesje. Obecne włączenie do drogi krajowej usytuowane zostało w miejscu o ograniczonej widoczności, nie zapewniającym pełnego bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nie jest także możliwe wykonanie dodatkowego pasa ruchu dla relacji lewoskrętnych, co poprawiłoby płynność i bezpieczeństwo ruchu. Organ nadmienił, że na ten odcinek drogi krajowej 94 znajduje się w strefie oddziaływań dwóch skrzyżowań - rozpatrywanego i znajdującego się po przeciwnej stronie drogi o przesuniętym wlocie. Rejon ten charakteryzuje już obecnie duża wypadkowość. Odnotowano też znaczny wzrost ruchu na drodze krajowej. Mając na względzie wskazane okoliczności Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad stwierdził, że pozostawienie tego skrzyżowania drogi gminnej w dotychczasowej lokalizacji uniemożliwi poprawę sytuacji w przyszłości, pomimo zwiększenia ruchu na drodze gminnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00