Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 10 czerwca 2010 r., sygn. II SA/Bk 288/10
1. Mimo, że energia elektryczna wytworzona w elektrowni wiatrowej może służyć ogółowi, a tym samym być przeznaczona na zaspokojenie potrzeb powszechnych, nie oznacza to, że budowa elektrowni wiatrowej może być uznana za realizację celu publicznego w rozumieniu art. 6 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.).
2. Powszechną dostępność energii elektrycznej zapewniają urządzenia przesyłowe (sieci) i tylko ich realizacja w świetle obecnie obowiązujących przepisów mogłaby zostać uznana za cel publiczny.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Stanisław Prutis, Sędziowie sędzia NSA Elżbieta Trykoszko (spr.),, sędzia NSA Danuta Tryniszewska-Bytys, Protokolant Anna Makal, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 10 czerwca 2010 r. sprawy ze skargi J. B., C. S. i W. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia [...] lutego 2010 r. nr [...] w przedmiocie przekazania do ponownego rozpatrzenia sprawy dotyczącej lokalizacji inwestycji celu publicznego. oddala skargę.
Uzasadnienie
Skarga została wywiedziona na tle następujących okoliczności.
Decyzją z dnia [...].12.2009r. Wójt Gminy F. ustalił lokalizację inwestycji celu publicznego dla zamierzenia obejmującego budowę na działkach o numerach [...] położonych w miejscowości S. M., gmina F. elektrowni wiatrowej o mocy 1200 kW, wieży wysokości 80 metrów, średnicy wirnika 56 metrów, stacji transformatorowo - rozdzielczej wraz z przyłączem energetycznym. Decyzję wójt wydał po rozpoznaniu wniosku J. B., W. P. i C. S. W podstawie materialnoprawnej decyzji organ powołał przepisy art. 4 ust. 2 pkt 1, 51 ust. 1 pkt 2, 53 ust. 4 i 54 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W decyzji w poszczególnych punktach określone zostały szczegółowe warunki zagospodarowania terenu i zabudowy wynikające z przepisów odrębnych. W uzasadnieniu decyzji wskazano na brak miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu inwestycji, na rolny charakter terenu inwestycji, stanowiący prywatną własność, podniesiono fakt uzyskania pozytywnych uzgodnień, stwierdzono, iż teren nie wymaga uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów na cele nierolnicze i nieleśne w rozumieniu przepisów o ochronie gruntów rolnych i leśnych.