Orzeczenie
Wyrok WSA w Łodzi z dnia 2 kwietnia 2009 r., sygn. II SA/Łd 54/09
Dnia 2 kwietnia 2009 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Grzegorz Szkudlarek Sędziowie Sędzia WSA Czesława Nowak-Kolczyńska (spr.) Sędzia WSA Joanna Sekunda-Lenczewska Protokolant Asystent sędziego Beata Czyżewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 kwietnia 2009 r. przy udziale - sprawy ze skargi Z. L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ł. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta Ł. z dnia [...] nr [...], 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ł. na rzecz skarżącej Z. L. kwotę 500 (pięćset) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania. LS
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] r. Nr [...] Prezydent Miasta Ł. na podstawie art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. nr 80, poz. 717 ze zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071 ze zm.) odmówił Z. L. ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z infrastrukturą techniczną, przewidzianej do realizacji na nieruchomości w Ł. przy ul. A [...].
W uzasadnieniu organ wyjaśnił, iż w dniu 26 lutego 2008 r. Z. L. złożyła wniosek o ustalenie warunków zabudowy dla przedmiotowej inwestycji. Ponieważ dla terenu inwestycji nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego zasadne było wszczęcie postępowania zmierzającego do ustalenia, czy przedmiotowa inwestycja spełnia warunki określone w art. 61 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W wyniku analizy poszczególnych warunków, w oparciu o obowiązujące przepisy oraz wyznaczony obszar analizowany, który na wniosek inwestora został powiększony, tak aby obejmował istniejącą zabudowę wielorodzinną, organ ustalił, iż nie spełniony został pierwszy z nich z. Na żadnej z sąsiednich działek, znajdujących się w obszarze analizowanym, dostępnych z tej samej drogi publicznej nie występuje zespół budynków mieszkalnych wielorodzinnych, a jedynie zabudowa jednorodzinna, zagrodowa oraz sporadycznie zabudowa niemieszkalna, produkcyjno-usługowa związana z rolnictwem lub działki niezabudowane. Natomiast wnioskowana zabudowa to zespół budynków mieszkalnych wielorodzinnych. Organ wskazał, iż wprawdzie w powiększonym obszarze analizowanym istnieje zabudowa wielorodzinna, jednakże zabudowa ta stanowi element istniejącej enklawy zabudowy jedno i wielorodzinnej, położonej po zachodniej stronie ul. A od ul. B. Zabudowa ta powstała w latach 90-tych zgodnie z wówczas obowiązującym planem zagospodarowania. Natomiast tereny położne poza w/w istniejącą enklawą zabudowy są jedynie zabudową mieszkalną jednorodzinną, bądź zagrodową położoną wzdłuż ul. A w pasach o szerokości 70-100 m, zaś w głębi, poza pasami zabudowanymi, występują wyłącznie grunty rolne, na których inwestor zamierza zlokalizować przedmiotową inwestycję. Ponadto organ ustalił, iż wnioskowana wysokość zabudowy wynosi 5 kondygnacji, natomiast na żadnej z sąsiednich działek nie występuje budynek wyższy niż 2 kondygnacje. Odnośnie innych gabarytów zabudowy organ stwierdził, że średnia szerokość elewacji bloków mieszkalnych, spośród wnioskowanych, wynosi 40m do 50 m, zaś zgodnie z § 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie sposobu ustalenia wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania ternu, winna mieścić się w przedziale od 8 do 12 m. Dalej, wskaźnik intensywności zabudowy do powierzchni działek w obszarze analizowanym wynosi 0,06 zaś na działce strony 0,24; linia zabudowy mieści się z kolei w pasie o szerokości 100 m, tymczasem zamierzona inwestycja zajmowałaby pas w odległości od 100 do 380 m od pasa drogowego, czyli poza zurbanizowanym pasem wzdłuż ul. A. Reasumując, planowana zabudowa nie posiada parametrów, cech i wskaźników określonych w oparciu o zasadę kontynuacji parametrów zabudowy sąsiedniej, na podstawie chociażby jednej zabudowanej działki sąsiedniej występującej w obszarze analizowanym, dostępnej z tej samej drogi publicznej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right