Wyrok NSA z dnia 18 kwietnia 2023 r., sygn. II OSK 962/20
Obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę dotyczy nie tylko budynków, ale i innych obiektów budowlanych, w tym obiektów tymczasowych, które nie zostaną przeniesione lub rozebrane przed upływem 180 dni od dnia rozpoczęcia budowy. Jeżeli obiekt tymczasowy, pozostaje na miejscu po upływie wskazanego terminu, konieczne jest uzyskanie zezwolenia na budowę.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zofia Flasińska Sędziowie Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz (spr.) Sędzia del. WSA Mirosław Gdesz Protokolant: starszy asystent sędziego Inesa Wyrębkowska po rozpoznaniu w dniu 18 kwietnia 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej X S.A. z siedzibą w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 10 grudnia 2019 r. sygn. akt II SA/Lu 405/19 w sprawie ze skargi X S.A. z siedzibą w [...] na decyzję Lubelskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Lublinie z dnia 26 kwietnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki obiektu budowlanego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, wyrokiem z 10 grudnia 2019 r., II SA/Lu 405/19, oddalił skargę X S.A. z siedzibą w [...] na decyzję Lubelskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 26 kwietnia 2019r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki obiektu budowlanego.
Powyższy wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego miasta Lublin (PINB) wszczął z urzędu postępowanie w sprawie wykonania na działce nr ew. [...] przy ul. [...] w [...] obiektu budowlanego składającego się z czterokondygnacyjnego zespołu ośmiu kontenerów, który został wybudowany bez wymaganego prawem pozwolenia na budowę. W toku postępowania przeprowadzono kontrolę, w wyniku której stwierdzono, że na ww. działce znajdują się kontenery morskie ustawione w dwóch rzędach, po cztery w każdym. Każdy kontener o wymiarach 2,44 m x 12,20 m i wysokości 2,85 m zbudowany jest z ramy stalowej wypełnionej po bokach stalową blachą karbowaną pionowo oraz drzwi dwuskrzydłowych. Każdy kontener posiada kostki w narożach, które służą do mocowania systemowego i transportu kontenerów. Kontenery ustawione zostały na podłożu z płyt betonowych, połączone ze sobą za pomocą systemowych zapięć tzw. "twist lock", tworząc obiekt budowlany o długości 24 m, wysokości 11,60 m i szerokości 2,44 m, nie połączony trwale z gruntem. Na obiekcie zainstalowana jest rama z rur stalowych do której zamontowana jest powłoka reklamowa przedstawiająca produkt jednego z producentów napojówalkoholowych. W trakcie postępowania ustalono, że składowanie kontenerów morskich na działce rozpoczęto w dniu 9 stycznia 2018 r. W odpowiedzi na zgłoszenie zamiaru przystąpienia do montażu ramy stalowej na kontenerach (16 marca 2018 r.), Prezydent Miasta Lublin decyzją z 8 maja 2018 r. wniósł sprzeciw. PINB ustalił, że nie przyjęto zgłoszenia ww. robót budowlanych, ani nie zostało wydane pozwolenie na budowę spornego obiektu. Dla obszaru obejmującego ww. działkę brak jest obecnie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Pomimo sprzeciwu do zgłoszenia i braku pozwolenia na budowę inwestor wybudował sporny obiekt. Z notatki służbowej z kontroli przeprowadzonej w dniu 19 lipca 2018 r. wynika, że omawiany obiekt dalej istnieje mimo deklaracji jego usunięcia oraz że na kontenerach zostały zamontowane plandeki reklamowe. Podczas prowadzonego postępowania ustalono też, że inwestor – skarżąca Spółka – jest dzierżawcą terenu, na którym znajduje się sporny obiekt. Użytkownik wieczysty działki - Y S.A. w [...] poinformowała, że w umowie dzierżawy nie ma zapisu o udzieleniu dzierżawcy prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. W dniu 19 września 2018 r. dokonano kolejnej kontroli i stwierdzono, że ustalenia z ostatniej kontroli są aktualne. Ponadto na konstrukcji zamontowano z trzech stron reklamę jednego z producentów piwa. Odległość obiektu reklamowego od drogi - ul. [...], wynosi 21,5 m.