Wyrok NSA z dnia 13 stycznia 2023 r., sygn. II GSK 815/22
Transport
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Mirosław Trzecki (spr.) Sędzia NSA Dorota Dąbek Sędzia del. WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz po rozpoznaniu w dniu 13 stycznia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Zielonej Górze od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 27 stycznia 2022 r. sygn. akt II SA/Go 1086/21 w sprawie ze skargi I.O. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Zielonej Górze z dnia 18 października 2021 r. nr 0801-IOC.48.15.2020.24.JCR w przedmiocie kary pieniężnej za niewykonanie obowiązków określonych w przepisach ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów 1. uchyla pkt II zaskarżonego wyroku; 2. w pozostałej części oddala skargę kasacyjną; 3. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 27 stycznia 2022 r., sygn. akt II SA/Go 1086/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim, po rozpoznaniu skargi I.O., uchylił decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Zielonej Górze z 18 października 2021 r. oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Lubuskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Gorzowie Wielkopolskim z 12 grudnia 2019 r. w przedmiocie kary pieniężnej za niewykonanie obowiązków określonych w przepisach ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów, umorzył postępowanie administracyjne w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za nieuzupełnienie zgłoszenia oraz zasądził zwrot kosztów postępowania.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
W wyniku kontroli ciągnika samochodowego VOLVO o nr rej. [...] wraz z naczepą ciężarową typu MAGYAR o nr rej. [...] przeprowadzonej 1 czerwca 2017 r. stwierdzono, że w zgłoszeniu SENT błędnie oznaczono przewoźnika (podano: O. sp. z o.o., NIP: [...], [...]2, a powinno być: I.O. [...], NIP: [...]2, [...]3). Ponadto stwierdzono niewykonanie przez przewoźnika obowiązku uzupełnienia zgłoszenia przewozu w zakresie danych dotyczących numeru rejestracyjnego naczepy oraz numeru licencji, a także zgłoszenie przez podmiot odbierający danych niezgodnych ze stanem faktycznym w zakresie masy brutto przewożonego towaru – w części dotyczącej informacji o towarze wskazano masę towaru 23.000 kg.