Wyrok NSA z dnia 27 października 2021 r., sygn. III OSK 4244/21
Ustalenia uchwały podejmowanej w przedmiocie dostarczania wody i odprowadzania ścieków winny regulować kwestię, o której mowa w art. 19 ust. 5 pkt 1 u.z.z.w., z uwzględnieniem obowiązujących standardów przy określeniu obowiązków przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego w zakresie zapewnienia minimalnego poziomu świadczonych usług.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak Sędzia NSA Teresa Zyglewska (spr.) Sędzia del. WSA Ireneusz Dukiel po rozpoznaniu w dniu 27 października 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 22 września 2020 r., sygn. akt II SA/Kr 341/20 w sprawie ze skargi Prokuratora Rejonowego [...] w [...] na uchwałę Rady Gminy [...] z dnia [...] października 2018 r. nr [...] w przedmiocie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 22 września 2020 r., sygn. akt II SA/Kr 341/20 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie na skutek skargi Prokuratora Rejonowego [...] w [...] na uchwałę Rady Gminy [...] z dnia [...] października 2018 r. nr [...] w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały.
Z rozstrzygnięciem tym nie zgodziła się Gmina [...] w skardze kasacyjnej zarzucając mu naruszenie:
- art. 145 § 1 pkt 1 lit. a p.p.s.a. w powiązaniu z art. 19 ust. 5 pkt 1 i 5 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. 2020 r., 2028 ze zm.), dalej: “u.z.z.w." poprzez błędne przyjęcie, że Gmina nie zrealizowała upoważnienia w zakresie objętym tym przepisem, tj. nie określiła minimalnego poziomu usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne oraz nie określiła warunków technicznych określających możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych;