Wyrok NSA z dnia 19 lutego 2021 r., sygn. II OSK 2985/20
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym stanowi jedną z przesłanek oceny dopuszczalności uzgodnienia przez zarządcę drogi zmiany zagospodarowania terenu przyległego do pasa drogowego i mieści się w pojęciu "możliwości włączenia do drogi ruchu drogowego", o jakim mowa w art. 35 ust. 3 ustawy o drogach publicznych.
Teza urzędowa
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Anna Łuczaj (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Tomasz Zbrojewski Sędzia NSA Zygmunt Zgierski po rozpoznaniu w dniu 19 lutego 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 grudnia 2019 r. sygn. akt IV SA/Wa 853/19 w sprawie ze skargi M.P. na postanowienie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] lutego 2019 r. znak: [...] w przedmiocie odmowy uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę; 2. zasądza od M. P. na rzecz Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad kwotę 340 (trzysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrokiem z dnia 4 grudnia 2019r., sygn. akt IV SA/Wa 853/19, po rozpoznaniu sprawy ze skargi M. P. na postanowienie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] lutego 2019r. znak: [...] w przedmiocie odmowy uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy, uchylił zaskarżone postanowienie i zasądził od organu na rzecz skarżącego zwrot kosztów postępowania.
Zaskarżonym postanowieniem Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, działając na podstawie art. 106 § 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 2096 ze zm., dalej: k.p.a.) oraz art. 60 ust. 1 w zw. z art. 53 ust. 4 pkt 9 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1945, ze zm., dalej: u.p.z.p.) - po rozpoznaniu wniosku Burmistrza [...] z dnia 28 stycznia 2019 r. w sprawie uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na rozbudowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego, na terenie działki nr [...] w obrębie [...], gmina [...], w sąsiedztwie pasa drogowego drogi krajowej nr [...] - orzekł o odmowie uzgodnienia wskazanego projektu decyzji. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ wskazał, iż proponowana inwestycja nie może naruszać uregulowań określonych przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz.U. z 2018r. poz. 2068 ze zm.) oraz zapisów rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 124 ze zm.). Przytaczając treść art. 35 ust. 3 ustawy o drogach publicznych organ zauważył, iż z obszarem objętym projektem decyzji graniczy m.in. pas drogowy drogi krajowej nr [...] (działka drogowa nr [...]), która na przedmiotowym odcinku, zarządzeniem nr [...] Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] października 2017r., zaliczona została do dróg głównych ruchu przyśpieszonego oznaczonych symbolem GP i zgodnie z Umową Europejską o głównych drogach ruchu międzynarodowego (AGR), sporządzoną w Genewie dnia 15 listopada 1975r. (Dz. U. z 1985r. Nr 10 poz. 35), jest drogą międzynarodową E65. Nadto wskazał, że ww. droga zgodnie z treścią załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 2004r. w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych (Dz.U. z 2004r. nr 128, poz. 1334 ze zm.) oraz obowiązującym Programem Budowy Dróg Krajowych, uzyska parametry drogi ekspresowej. Organ zauważył, że na teren działki nr [...] został zlokalizowany wyłącznie zjazd indywidualny, co wynika z treści decyzji nr [...] z dnia [...] marca 2001r. Jednakże zjazd ten, którego nawierzchnia jest z mieszanki mineralno - asfaltowej, jest w złym stanie technicznym (pęknięcia nawierzchni wypełnione gruntem). W opinii zarządcy drogi stan techniczny przedmiotowego zjazdu nie gwarantuje wykonywania prawidłowych, a tym samym bezpiecznych manewrów ruchu związanych z wjazdami i wyjazdami na drogę krajową nr [...]. Ponadto istnienie takiego zjazdu może stanowić zagrożenie dla pojazdów poruszających się po drodze krajowej. Organ zwrócił uwagę, iż na tym odcinku drogi krajowej nr [...] występuje duże natężenie ruchu drogowego wynoszące 10.029 poj. sil./na dobę, które w miesiącach letnich wzrasta do 13.080 poj. sil./dobę (według danych z Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonych w 2015r.), z tendencją do stałego wzrostu. Organ uznał, że nie może uzgodnić projektu decyzji. Inwestor powinien przebudować zjazd tak, aby był bezpieczny i spełniał parametry określone w § 79 ww. rozporządzenia. W związku z powyższym organ stwierdził, iż inwestycja, która ma być realizowana zgodnie z przedłożonym do uzgodnienia projektem decyzji o warunkach zabudowy, nie posiada dostępu do drogi publicznej - drogi krajowej nr [...]. W celu realizacji przedmiotowej inwestycji, właściciel działki nr [...] powinien wystąpić z wnioskiem do zarządcy drogi krajowej nr [...] o wydanie zezwolenia na przebudowę zjazdu indywidualnego z drogi krajowej nr [...] w km 24 + 317 strona prawa, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o drogach publicznych. W przypadku pozytywnego dla strony rozstrzygnięcia, GDDKiA określi w decyzji administracyjnej wymagane parametry techniczne, które muszą zostać spełnione aby przedmiotowy zjazd spełniał warunki techniczne. Ponadto organ wskazał, iż z ww. przyczyn, w dacie orzekania, tj. uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy, zjazd do planowanej inwestycji, w przypadku uzyskania zezwolenia zarządcy drogi krajowej, musi być przebudowany na warunkach zarządcy drogi oraz zgodnie z rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. GDDKiA zauważył, iż droga krajowa nr [...] docelowo uzyska parametry drogi ekspresowej. Realizacja inwestycji spowoduje, iż teren działki nr [...] w obrębie [...] skomunikowany będzie z głównymi jezdniami krajowej drogi ekspresowej nr [...] wyłącznie poprzez węzeł drogowy.