Wyrok NSA z dnia 26 czerwca 2015 r., sygn. II OSK 2866/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędziowie sędzia NSA Małgorzata Stahl sędzia NSA Małgorzata Miron /spr./ Protokolant starszy asystent sędziego Justyna Żurawska po rozpoznaniu w dniu 26 czerwca 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej T.C. - Z. i J.Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 lipca 2013 r. sygn. akt IV SA/Wa 620/13 w sprawie ze skargi T.C. - Z. i J.Z. na postanowienie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] lutego 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 16 lipca 2013 r., sygn. akt IV SA/Wa 620/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę T.C.-Z. i J.Z. na postanowienie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] lutego 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy.
W uzasadnieniu orzeczenia Sąd pierwszej instancji przedstawił następujący stan faktyczny i prawny sprawy.
Wnioskiem z dnia 25 września 2012 r. Burmistrz Wałcza wystąpił do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad o uzgodnienie projektu decyzji dla inwestycji polegającej na budowie stacji paliw z infrastrukturą towarzyszącą na terenie działek nr A, nr B i nr C. Przedstawiony do uzgodnienia projekt decyzji określa obsługę komunikacyjną planowanej inwestycji z drogi krajowej nr 10 przebudowanym zjazdem indywidualnym na publiczny.
Dyrektor Generalny Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w imieniu którego działał Z-ca Dyrektora Oddziału w Szczecinie postanowieniem z dnia [...] października 2012 r. na podstawie art. 60 ust. 1 w związku z art. 53 ust. 4 pkt 9 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. 2012 r., poz. 647, ze zm., zwanej dalej "u.p.z.p."), odmówił uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie stacji paliw z infrastrukturą towarzyszącą na terenie działek nr A, nr B i nr C położonych przy drodze krajowej nr 10 (ul. B.) w Wałczu. Organ pierwszej instancji wskazał, że proponowana lokalizacja inwestycji nie może naruszać uregulowań określonych przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn. Dz. U. 2007 r., Nr 19, poz. 115 z późn. zm.) oraz zapisów rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. z 1999 r., Nr 43, poz. 430). Podał, że droga nr 10 na rozpatrywanym odcinku zakwalifikowana została zarządzeniem nr 83 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (zwanego dalej GDDKiA) z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie ustalenia klas istniejących dróg krajowych, do dróg głównych ruchu przyspieszonego, oznaczonych symbolem SP. Zdaniem organu uzgodnienie projektu decyzji naruszałoby przepis § 123 ust. 2 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Stwierdził, że zgodnie z tym przepisem odległość między zjazdami sąsiadujących stacji paliw w terenie zabudowy nie powinna być mniejsza niż 2 km, a zjazdy powinny spełniać warunki określone w § 113 ust. 3 i 4. Przedmiotowy zjazd na planowaną stację paliw (km 154+410) znajduje się w odległości ok. 1,480 km od zjazdu na teren istniejącej stacji paliw - w km zjazdu 155+890. Organ podkreślił, że przepis § 123 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia stanowi przepis prawa powszechnie obowiązującego i w istocie jest czynnikiem determinującym warunki bezpieczeństwa ruchu na drodze, do którego stosowania organ administracji publicznej jest bezwzględnie zobowiązany.