Wyrok NSA z dnia 5 października 2007 r., sygn. II OSK 1074/07
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Gliniecki Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Jerzy Solarski Protokolant Elżbieta Maik po rozpoznaniu w dniu 5 października 2007r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy S. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 lutego 2007 r. sygn. akt IV SA/Wa 2432/06 w sprawie ze skargi Gminy S. G. na postanowienie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...], nr [...] w przedmiocie uzgodnienia projektu planu zagospodarowania przestrzennego oddala skargę kasacyjną.
UZASADNIENIE
Wyrokiem z dnia 9 lutego 2007 r. sygn. akt IV SA/Wa 2432/06 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Gminy S. G. na postanowienie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] Nr [...] w przedmiocie uzgodnienia projektu planu zagospodarowania przestrzennego .
W uzasadnieniu wyroku Sąd przytoczył następujące okoliczności faktyczne i prawne sprawy. Postanowieniem z dnia [...] Nr [...] Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad odmówił uzgodnienia projektu Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego wsi R. - działki nr [...], [...] i część działki nr [...] ze względu na brak zapewnienia obsługi komunikacyjnej tych działek z drogą gminną znajdującą się na działce o nr ew. [...] posiadającą skrzyżowanie z droga, krajową.
W uzasadnieniu postanowienia Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad stwierdził, że droga krajowa nr [...] zalicza się do klasy dróg głównych ruchu przyspieszonego GP. Obowiązuje na niej ograniczenie liczby zjazdów i skrzyżowań zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej, z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowania (Dz. U. nr 43, poz. 430). Zgodnie z treścią tego przepisu w celu zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego określa się warunki połączeń dróg, dopuszczalne odstępy między węzłami lub skrzyżowaniami oraz warunki stosowania zjazdów, przy czym droga klasy GP powinna mieć powiązania z drogami klasy Z (wyjątkowo klasy L) i innymi drogami wyższych klas (u) zaś stosowanie zjazdów na drodze klasy GP jest dopuszczalne wyjątkowo, gdy brak innej możliwości dojazdu lub nie jest uzasadnione bądź możliwe wykonanie albo wykorzystanie istniejącej drogi klasy D lub L do obsługi przyległych nieruchomości.