Wyrok NSA z dnia 29 marca 2019 r., sygn. II OSK 1222/17
Zagospodarowanie przestrzenne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Miron Sędziowie Sędzia NSA Roman Ciąglewicz (spr.) Sędzia del. WSA Renata Detka Protokolant: starszy asystent sędziego Piotr Zawadzki po rozpoznaniu w dniu 29 marca 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej W. O. i K. O., I. Ż. i M. Ż. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 4 stycznia 2017 r. sygn. akt II SA/Gl 1018/16 w sprawie ze skarg W. O. i K. O., I. Ż. i M. Ż., J. W. i Cz. W. na uchwałę Rady Miasta Żory z dnia 2 czerwca 2016 r. nr 244/XIX/16 w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 1. oddala skargę kasacyjną, 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 4 stycznia 2017 r., sygn. akt II SA/Gl 1018/16, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w punkcie I oddalił skargi W. O. i K. O. oraz I. Ż. i M. Ż., w punkcie II odrzucił skargę J. W. i Cz. W. na uchwałę Rady Miasta Żory, z dnia 2 czerwca 2016 r., nr 244/XIX/16, w przedmiocie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wnieśli W. O. i K. O., I. Ż. i Marian Ż. Wyrok zaskarżyli w zakresie oddalenia skargi i zarzucili:
I. naruszenie prawa materialnego, które miało wpływ na wynik sprawy, tj.
1) art. 15 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2016r. poz.778) w zw. z § 4 pkt 9 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. Nr 164, poz. 1587) oraz § 47 ust. 1 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. z 2016 r. poz. 124), polegające na ich niewłaściwym niezastosowaniu oraz niewłaściwej interpretacji polegającej na wskazaniu, iż parametry dróg publicznych nie muszą być dokładnie określone w części tekstowej miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, lecz mogą zostać "dookreślone" dopiskiem "zgodnie z rysunkiem planu", błędnym rozumieniu pojęcia system komunikacyjny oraz błędnej interpretacji § 47 ust. 1 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie polegającej na pominięciu wskazania, że przepis ten ustanawia konkretne minimalne szerokości ścieżki rowerowej uzależnione od jej rodzaju, jednokierunkowej, dwukierunkowej i z dopuszczalnym ruchem pieszym;