Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 14 listopada 2018 r., sygn. I OSK 22/17
Oświata; Samorząd terytorialny
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno Sędziowie: Sędzia NSA Monika Nowicka Sędzia del. WSA Jakub Zieliński (spr.) Protokolant asystent sędziego Katarzyna Kudrzycka po rozpoznaniu w dniu 14 listopada 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Zarządu Powiatu [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 13 września 2016 r. sygn. akt II SA/Rz 1697/15 w sprawie ze skargi G. D. na uchwałę Zarządu Powiatu [...] z dnia [...] sierpnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie odwołania ze stanowiska dyrektora szkoły oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 13 września 2016 r. sygn. akt II SA/Rz 1697/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie stwierdził, że uchwała Zarządu Powiatu [...] z dnia [...] sierpnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie odwołania G. D. ze stanowiska dyrektora szkoły została wydana z naruszeniem prawa.
Wyrok ten zapadł w następującym stanie sprawy.
Zarząd Powiatu [...] (dalej również: Zarząd Powiatu; organ; skarżący kasacyjnie) w dniu [...] sierpnia 2015 r. podjął uchwałę nr [...] w sprawie odwołania G. D. (dalej również: zainteresowany; skarżący; strona) z dniem [...] sierpnia 2015 r. ze stanowiska dyrektora Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w [...] (dalej: Ośrodek). Podstawę prawną uchwały stanowiły przepisy art. 38 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 5c pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572) oraz art. 32 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2013 r., poz. 595).
Z uzasadnienia uchwały wynika, że powodem odwołania G. D. ze stanowiska kierowniczego było niewłaściwe zarządzanie przez niego kierowaną jednostką, co zagrażać miało interesowi publicznemu i destabilizować jej funkcjonowanie. Wskazano m.in. na takie zdarzenia, jak:
- przyznanie w 2014 r. od [...] listopada podwyżki wynagrodzeń pracownikom administracji i obsługi Ośrodka bez posiadania upoważnienia Zarządu Powiatu [...] do zaciągania zobowiązań finansowych w 2014 r. i bez kontrasygnaty skarbnika powiatu; w tym zakresie argumentowano, że wprawdzie wydatki na ten cel mieściły się obowiązującym w 2014 r. planie finansowym kierowanej jednostki, jednak, jako zobowiązania długoterminowe, generowały wzrost wydatków także w latach kolejnych, odbyło się to więc ze szkodą dla budżetu powiatu, a zaniedbania, jakich dopuścił się dyrektor w tym zakresie, wyczerpały znamiona przesłanki odwołania określonej w art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty;
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right