Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 4 października 2018 r., sygn. II GSK 2942/16

Kara administracyjna

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Rysz (spr.) Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia del. WSA Szymon Widłak Protokolant Paweł Gorajewski po rozpoznaniu w dniu 4 października 2018 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej B. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 grudnia 2015 r. sygn. akt VI SA/Wa 1155/15 w sprawie ze skargi B. K. na decyzję Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych z dnia [...] lutego 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o rolnictwie ekologicznym 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od B. K. na rzecz Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych 180 zł (sto osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 21 grudnia 2015 r. (sygn. akt VI SA/Wa 1155/15) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: WSA), działając na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (obecnie t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.; dalej: ppsa), oddalił w całości skargę B. K. (dalej: skarżący) na decyzję Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (dalej: GIJHARS) z [...] lutego 2015 r. (nr [...]) w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o rolnictwie ekologicznym.

WSA orzekał w następującym stanie sprawy.

W dniach [...] i [...] sierpnia 2014 r. oraz [...] września 2014 r. u skarżącego została przeprowadzona kontrola w zakresie prawidłowości znakowania przetworów mlecznych (produktów konwencjonalnych) co do przestrzegania przepisów dotyczących rolnictwa ekologicznego. Ustalono, że skarżący jest producentem ekologicznym w rozumieniu ustawy z 25 czerwca 2009 r. o rolnictwie ekologicznym (Dz. U. Nr 116, poz. 975 ze zm.) w zakresie produkcji roślinnej. Natomiast nie znajduje się pod kontrolą jednostki certyfikującej w zakresie przetwórstwa artykułów rolno-spożywczych, wobec czego nie posiadał uprawnień do posługiwania się oznakowaniem wskazującym na ekologiczną metodę produkcji na produktach mleczarskich. Kontrolujący pobrali dziewięć próbek przetworów mleczarskich (Serek wędzony, Serek czosnkowy, Ser twarogowy półtłusty, Masło ekstra o zawartości tłuszczu 82%, Jogurt naturalny 2%, Twaróg chudy, Śmietanka 35%, Kefir naturalny, Maślanka naturalna), na opakowaniach których umieszczony był znak firmowy "[...]EKO", zawierający wyraźnie wyróżniający się termin "eko". Zdaniem kontrolujących, termin ten mógł sugerować nabywcy, że produkty lub ich składniki spełniają wymagania z rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 z 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 (Dz. Urz. UE L 189 z 20 lipca 2007 r., s. 1, ze zm.; dalej: rozporządzenie nr 834/2007).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00