Wyrok NSA z dnia 21 czerwca 2017 r., sygn. II OSK 2652/15
Samo zjawisko samowoli budowlanej należy uznać za wysoce naganne, o tyle jednak w razie bierności organów administracji, które nie podejmowały żadnych działań zmierzających do legalizacji tej samowoli, podczas gdy stan prawny w zakresie przepisów o planowaniu przestrzennym był przez lata korzystniejszy dla inwestora, interes prawny takiego inwestora zasługuje na konstytucyjną ochronę.
Teza od Redakcji
Dnia 21 czerwca 2017 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak Sędziowie: sędzia NSA Anna Łuczaj (spr.) sędzia del. WSA Tamara Dziełakowska Protokolant: asystent sędziego Tomasz Muszyński po rozpoznaniu w dniu 21 czerwca 2017 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej B. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 22 lipca 2015 r. sygn. akt II SA/Rz 1528/14 w sprawie ze skargi B. S. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w R. z dnia [...] września 2014 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki domku letniskowego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 22 lipca 2015 r. sygn. akt II SA/Rz 1528/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie oddalił skargę B. S. na decyzję Podkarpackiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Rzeszowie z dnia [...] września 2014 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki domku letniskowego.
W uzasadnieniu wyroku Sąd podał, że Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w U. ustalił, że na działce nr [...] w T., stanowiącej własność Skarbu Państwa, będącej w trwałym zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo B., zlokalizowany jest wolnostojący budynek letniskowy. Obiekt posiada wymiary zewnętrzne 4,50 m x 5,0 m i zrealizowany został na bazie przebudowanego barakowozu, który rozbudowano o poddasze przykryte drewnianym dachem dwuspadowym, połączone z zadaszeniem tarasu. Inwestorem tego obiektu jest B. S., który zrealizował go na przełomie maja - czerwca 1993 r. bez wymaganego prawem pozwolenia na budowę.