Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 27 listopada 2009 r., sygn. II OSK 1840/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz sędzia NSA Janina Kosowska (spr.) sędzia NSA Andrzej Gliniecki Protokolant Karolina Kubik po rozpoznaniu w dniu 27 listopada 2009 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej [...] sp. z o.o. w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 sierpnia 2008 r. sygn. akt VII SA/Wa 782/08 w sprawie ze skargi Zakładu Gospodarki Komunalnej w Suchedniowie na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] kwietnia 2008 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji nakazującej rozbiórkę oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 13 sierpnia 2008 r., sygn. akt VII SA/Wa 782/08, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Zakładu [...] w S. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] kwietnia 2008 r., znak: [...], w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji nakazującej rozbiórkę, uchylił zaskarżoną decyzję i zasądził od organu odwoławczego na rzecz skarżącego zwrot kosztów postępowania sądowego.
Przedstawiając stan faktyczny rozpoznanej sprawy, Sąd I instancji wskazał, iż decyzją z dnia [...] marca 2007 r., znak [...], Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej nakazał R. G., M. G., M. G. - Wspólnikom Spółki Jawnej "[...]" rozbiórkę samowolnie wybudowanej studni głębinowej zlokalizowanej w Suchedniowie na działce przy ul. [...] poprzez: zaczopowanie odwiertu, demontaż urządzeń do poboru wody wraz z wykonanym przyłączem elektrycznym, rozbiórkę betonowej obudowy studni, w której zamontowano urządzenia wraz z drabinką zejściową. W uzasadnieniu podniósł, iż w toku postępowania ustalił, że odwiert studni powstał w oparciu o wydaną na wniosek Gminy Suchedniów decyzję Wojewody Świętokrzyskiego z dnia [...] maja 2003 r., znak: [...], zatwierdzającą projekt prac geologicznych rozbudowy ujęcia wód podziemnych z utworów triasu Józefów w Suchedniowie w zakresie wykonania otworu badawczo-eksploatacyjnego o głębokości 90 m, zafiltrowania filtrem z rur perforowanych i próbnego pompowania. Prace związane z wierceniem i badaniem określonym w projekcie zostały zakończone w 2004 r. i otwór ten przestał być badawczym. Wyniki prac i badań przeprowadzonych w trakcie wiercenia i pompowania otworu, przedstawiono w formie "Dodatku do dokumentacji hydrologicznej ujęcia wód podziemnych Józefów z utworów triasu w Suchedniowie", który został przyjęty bez zastrzeżeń przez Wydział Środowiska i Rolnictwa Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego w Kielcach. W toku dokonanych przez organ oględzin w 2006 r. i w styczniu 2007 r. ustalono, że studnia jest kompletna posiada obudowę i wszystkie niezbędne urządzenia do wydobycia wody. Wielokrotnie odnotowano pobór wody przez zakład produkcji napojów spółki "[...]", zwanej dalej Spółką, a w trakcie pompowania wody występowały braki wody w studni należącej do gminy, gdyż na działce oznaczonej nr 6501/1, bezpośrednio przylegającej do terenu zakładu znajduje się studnia wiercona stanowiąca ujęcie wodne Gminy Suchedniów zarządzane przez Zakład Gospodarki Komunalnej. Na pobór wody podziemnej z tej studni dla potrzeb wodociągu komunalnego, decyzją z dnia [...] maja 1997 r., znak: [...], udzielono Zakładowi Gospodarki Komunalnej pozwolenia wodnoprawnego do końca 2010 r., w którym określona została strefa pośrednia ujęcia obejmująca teren wewnętrzny i ochrony bakteriologicznej o promieniu 210 m od obudowy studni. W strefie tej zakazano m.in. lokalizacji nowych ujęć wody podziemnej i powierzchniowej. Na podstawie dokonanych pomiarów na gruncie organ ustalił, że studnia głębinowa należąca do Spółki leży w odległości około 172 m od obudowy studni, czyli w strefie pośredniej ujęcia komunalnego. Przedmiotowa studnia głębinowa została zakwalifikowana przez organ jako urządzenie budowlane w rozumieniu art. 3 ust. 9 ustawy - Prawo budowlane, czyli urządzenie techniczne związane z obiektem budowlanym w postaci zakładu produkcyjnego, doprowadzające wodę do obiektu w celu zapewnienia jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem. Organ podniósł jednocześnie, iż kwestię korzystania i poboru wód określa ustawa- Prawo wodne. Zgodnie natomiast z art. 124 pkt 5 powołanej ustawy, pozwolenie wodnoprawne jest zawsze wymagane na wykonanie studni o głębokości przekraczającej 30 m, nawet wówczas gdy jest ona wykonana na potrzeby zwykłego korzystania z wody podziemnej. Spółka nie uzyskała natomiast pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie przedmiotowej studni, a oględziny wykazały, że nie jest to otwór badawczy, tylko studnia głębinowa z obudową. Roboty budowlane polegające na wykonaniu obudowy ujęć wód podziemnych w rozumieniu art. 29 ust. 2 pkt 10 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy - Prawo budowlane wymagały zgłoszenia właściwemu organowi. Wykonanie przez inwestorów obudowy ujęcia wód podziemnych bez wymaganego zgłoszenia nie stanowiło samowoli budowlanej w rozumieniu art. 48 lub art. 49b ustawy - Prawo budowlane. Zachodziły jednak przesłanki z art. 50 ust. 1 powołanej ustawy. Organ zauważył jednocześnie, że w przedmiotowym przypadku brak było możliwości legalizacji robót, w trybie przewidzianym przez art. 51 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy. Wybudowana przez wspólników Spółki studnia głębinowa wraz z obudową zlokalizowana została bowiem w strefie pośredniej ujęcia komunalnego wody.