Wyrok NSA z dnia 10 maja 2018 r., sygn. II OSK 2892/17
Budowlane prawo
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz Sędziowie sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak sędzia del. NSA Anna Żak (spr.) po rozpoznaniu w dniu 10 maja 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wspólnoty Mieszkaniowej [...] w Opolu od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 25 lipca 2017 r. sygn. akt II SA/Op 149/17 w sprawie ze skargi Wspólnoty Mieszkaniowej [...] w Opolu na decyzję Opolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Opolu z dnia [...] stycznia 2017r., nr [...] w przedmiocie nakazu doprowadzenia obiektu do stanu zgodnego z prawem oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 25 lipca 2017 r., sygn. II SA/Op 149/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu oddalił skargę Wspólnoty Mieszkaniowej [...] w Opolu na decyzję Opolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] stycznia 2017 r. w przedmiocie nakazu doprowadzenia obiektu do stanu poprzedniego.
W uzasadnieniu Sąd pierwszej instancji przedstawił następujący stan faktyczny i prawny sprawy.
W dniu 14 października 2016 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego (PINB) w Opolu przeprowadził kontrolę budynku Wspólnoty Mieszkaniowej [...] w Opolu, po czym, decyzją z dnia [...] listopada 2016 r., nr [...], nakazał ww. Wspólnocie Mieszkaniowej zdemontowanie urządzenia reklamowego (siatki przytwierdzonej do ściany za pomocą stalowych linek oraz stalowych kotew), usytuowanego na północnej elewacji budynku przy ul. K. w Opolu. W podstawę prawnej podał m.in. art. 51 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 51 ust. 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane ("P.b.").
Po rozpatrzeniu odwołania Wspólnoty Mieszkaniowej, opisaną na wstępie decyzją z dnia [...] stycznia 2017 r. Opolski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego (OWINB) w Opolu utrzymał w mocy decyzję organu I instancji. Zdaniem organu, obserwacja przedmiotowej zadrukowanej siatki, która znajduje się miejscu publicznym i jest dostępna dla osób postronnych, prowadzi do przekonania, że treści na niej ujawnione mają charakter ogłoszenia firmy świadczącej m.in. usługi pośrednictwa pracy i zachęcają do korzystania z oferowanych przez nią usług i towarów, czyli stanowią reklamę w powszechnym znaczeniu tego słowa. Po wpisaniu w popularną wyszukiwarkę internetową znajdujących się na obserwowanym urządzeniu haseł "mamy dla ciebie pracę" i "w." w wynikach pojawia się strona internetowa firmy "W.", która zajmuje się m.in. rekrutacją wykwalifikowanych pracowników technicznych wyższego i średniego szczebla, a zgodnie z podanymi na stronie danymi, kontakt jest możliwy w siedzibie firmy przy ul. K. w Opolu. Znajdujące się na urządzeniu hasła nie stanowią więc przypadkowych haseł, lecz odnoszą się do konkretnych usług oferowanych przez konkretny podmiot, spełniają zatem wymogi stawiane reklamom, w tym opisane w dyrektywie 2006/114/WH Parlamentu Europejskiego i Rady z 12 grudnia 2006 r. dotyczącej reklamy wprowadzającej w błąd i reklamy porównawczej. Następnie, organ przywołując treść 50 ust. 1 i art. 51 ust. 1 P.b. oraz analizując postanowienia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który zakazuje na tym terenie instalowania na elewacjach i dachach budynków urządzeń technicznych i reklamowych bez powiązania z formą i detalem architektonicznym budynku uznał, że nie istnieje możliwość podejmowania czynności naprawczych.