Wyrok NSA z dnia 28 marca 2017 r., sygn. II OSK 150/17
Skoro wyrok wydawany jest na podstawie akt sprawy, to, badając legalność zaskarżonego rozstrzygnięcia, Sąd pierwszej instancji ocenia jego zgodność z prawem materialnym i procesowym w aspekcie całości zgromadzonego w postępowaniu administracyjnym materiału dowodowego. Obowiązek wydania wyroku na podstawie akt sprawy oznacza więc zakaz wyjścia poza materiał znajdujący się w aktach sprawy.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak Kubiak (spr.) Sędziowie NSA Andrzej Jurkiewicz del. WSA Czesława Nowak-Kolczyńska Protokolant starszy asystent sędziego Katarzyna Miller po rozpoznaniu w dniu 28 marca 2017 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej W. O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 18 października 2016 r. sygn. akt II SA/Ol 699/16 w sprawie ze skargi W. O. na zarządzenie zastępcze Wojewody [...] z dnia [...] marca 2016 r. nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu Burmistrza 1) oddala skargę kasacyjną; 2) zasądza od W. O. na rzecz Wojewody [...] kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z dnia 18 października 2016 r., sygn. akt II SA/Ol 699/16, oddalił skargę W. O. na zarządzenie zastępcze Wojewody [...] z dnia [...] marca 2016 r. nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu burmistrza.
Powyższy wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Zarządzeniem zastępczym z dnia [...] marca 2016 r. nr [...] Wojewoda [...] - po uprzednim bezskutecznym wezwaniu Rady Miejskiej w [...] do podjęcia uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu burmistrza oraz po zawiadomieniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji - na podstawie art. 98a ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515 ze zm. - u.s.g.) w zw. z art. 4 ust. 6 i art. 2 pkt. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 216, poz. 1584, ze zm. - dalej: "u.o.dz.g.") oraz art. 492 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2011 r. Nr 21, poz. 112 ze zm. - dalej, jako "K.wyb.") stwierdził wygaśnięcie mandatu Burmistrza Miasta [...] - W. O. W uzasadnieniu Wojewoda wskazał, że W.O. nieprzerwanie od dnia 18 kwietnia 2010 r. pełni funkcję Prezesa Koła Łowieckiego [...] w[...] . Zgodnie zaś przepisami ustawy z dnia 13 października 1995r. Prawo łowieckie (Dz. U. z 2015 r. poz. 2168, ze zm., dalej jako: P.ł.) oraz ze statutem Polskiego Związku Łowieckiego koło łowieckie posiada osobowość prawną i może prowadzić działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r, o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r. poz. 584 ze zm., dalej jako: u.s.d.g). Z ustaleń dokonanych przez Centralne Biuro Antykorupcyjne Delegatura w [...] wynika, że Koło Łowieckie prowadzi faktyczną działalność gospodarczą, posiadającą wszystkie cechy wymienione w art. 2 u.s.d.g. Zarobkowy charakter prowadzonej działalności potwierdzają osiągnięte przez Koło Łowieckie zyski z opodatkowanej sprzedaży tusz zwierzyny i nadwyżek produkowanej karmy oraz świadczenia odpłatnych usług w zakresie organizowania polowań dewizowych i udostępniania strzelnicy myśliwskiej. Wskazano, że o zorganizowanym i ciągłym charakterze działalności gospodarczej Koła świadczy także wykonywanie jej od kilku lat, a także cykliczność i powtarzalność podejmowanych przedsięwzięć związanych z tą działalnością, co znalazło odzwierciedlenie, m.in. w składanych przez Koło Łowieckie sprawozdaniach do urzędu skarbowego w latach 2011-2015.