Ograniczenia radnego w prowadzeniu działalności gospodarczej w kontekście wykorzystywania mienia komunalnego - Wyrok NSA z dnia 26 września 2024 r., sygn. III OSK 990/24
Zakaz określony w art. 24f ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym obejmuje także mienie komunalne innych gminnych osób prawnych niż sama gmina, w której radny uzyskał mandat, co jest zgodne z systematyką prawną dotyczącą również radnych powiatów i sejmików województw.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędziowie: sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) Protokolant: asystent sędziego Ewelina Gee-Milan po rozpoznaniu w dniu 26 września 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 18 stycznia 2024 r. sygn. akt II SA/Sz 1018/23 w sprawie ze skargi J. S. na zarządzenie zastępcze Wojewody [...] z dnia 19 października 2023 r. nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego Rady Miejskiej w [...] 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od J. S. na rzecz Wojewody [...] kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wyrokiem z dnia 18 stycznia 2024 r. sygn. akt II SA/Sz 1018/23 oddalił skargę J. S. na zarządzenie zastępcze Wojewody [...] z dnia 19 października 2023 r. nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego Rady Miejskiej w [...].
W uzasadnieniu orzeczenia Sąd wskazał w pierwszej kolejności, że zaskarżone zarządzenie zastępcze jest zgodne z prawem, ponieważ skarżący naruszył określony w art. 24f ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 40) zwanej dalej u.s.g. zakaz łączenia mandatu radnego z prowadzeniem działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy. Jak wynika z okoliczności sprawy, skarżący prowadzi indywidualną działalność gospodarczą pod nazwą "[...]". Nie jest przy tym sporne, że w ramach prowadzonej działalności w okresie sprawowania mandatu radnego świadczył on odpłatnie usługi [...] na rzecz [...] Ośrodka Kultury (zwanego dalej [...]OK), tj. jednostki organizacyjnej Gminy [...], w której jest radnym. Skarżący otrzymywał wynagrodzenie (potwierdzone fakturami) za świadczenie usług, które zostały zrealizowane w związku z wykonywaniem zadań własnych Gminy [...] o charakterze obowiązkowym, zleconych [...]OK w [...]. Środki finansowe pochodzące z budżetu gminy zostały wykorzystane na zapłatę wynagrodzenia za usługi świadczone przez radnego w ramach ww. działalności gospodarczej. Powyższą okoliczność potwierdzają wyjaśnienia [...]OK oraz przekazane przy piśmie Zastępcy Burmistrza [...] z dnia 11 maja 2023 r. oraz faktury wystawione w okresie od 29 czerwca 2021 r. do 6 marca 2023 r.