Łączenie mandatu radnego z pracą lub inną działalnością w gminie
Radny nie może świadczyć pracy w urzędzie gminy, w której uzyskał mandat radnego. Osoba taka nie może też wykonywać funkcji kierowniczych w jednostkach organizacyjnych tej gminy. Zakaz ten nie dotyczy jednak pracy w innej gminie niż ta, w której radny uzyskał mandat, ani w powiecie lub województwie. Radnego obowiązują jednak także inne zakazy w sferze podejmowanej działalności.
Praca na etacie w gminie
Zgodnie z art. 24b ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym), osoba wybrana na radnego nie może wykonywać pracy w ramach stosunku pracy w urzędzie gminy, w której uzyskała mandat, oraz wykonywać funkcji kierownika lub jego zastępcy w jednostce organizacyjnej tej gminy.
Osoba wybrana na radnego przed przystąpieniem do wykonywania tego mandatu musi złożyć wniosek o urlop bezpłatny w ciągu siedmiu dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy. Urlop ten otrzymuje na okres sprawowania mandatu oraz na trzy miesiące po jego wygaśnięciu. N.