Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 12 listopada 2015 r., sygn. II OW 50/15

Spór kompetencyjny/Spór o właściwość

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zofia Flasińska Sędziowie: Sędzia NSA Barbara Adamiak Sędzia del. WSA Paweł Groński po rozpoznaniu w dniu 12 listopada 2015 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy z wniosku Starosty O. o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Starostą O. a Małopolskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w K. w przedmiocie wskazania organu właściwego do wydania zezwolenia na usunięcie drzew postanawia: wskazać Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w K. jako organ właściwy do rozpoznania wniosków Gminy Z. o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew z terenu działek nr ewid. [...] i [...], obręb [...], Miasto Z.

Uzasadnienie

II OW 50/15

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia [...] kwietnia 2015 r. Starosta O. wystąpił do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy nim a Małopolskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w K. w przedmiocie wskazania organu właściwego do wydania zezwolenia na usunięcie drzew rosnących na działkach nr ewid. [...] i [...], obręb [...], Miasto Z.

W uzasadnieniu wniosku Starosta O. wskazał, że w dniu [...] lutego 2015 r. Gmina Z. zwróciła się do Starosty O. z wnioskami o wydanie zezwoleń na usunięcie drzew, rosnących w obrębie przedmiotowych działek, stanowiących własność Gminy Z. W toku postępowania wyjaśniającego ustalono, że wnioskowane do usunięcia drzewa znajdują się w ścisłej strefie ochrony konserwatorskiej miasta Z. Wojewódzki Konserwator Zabytków w B. decyzją z dnia [...] lutego 1987 r. wpisał do rejestru zabytków pod numerem [...] "układ urbanistyczny miasta Z. z XIV/XV wieku wraz z zespołem zabudowy z 2 poł. XIX w. oraz historycznie wykształconymi ciągami komunikacyjnymi i zielenią miejską, a także stawami i ciągami wodnymi z XVIII/XIX w. w granicach wg załącznika nr 1, nr 2 do decyzji". W związku z powyższym, zawiadomieniem z dnia [...] lutego 2015 r., znak: [...], [...], Starosta O. przekazał w/w wnioski do Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w K., jako organu właściwego do załatwienia przedmiotowej sprawy. Pismem z dnia [...] marca 2015 r., znak: [...] organ ten odesłał wnioski Gminy Z. do Starosty O. do rozpatrzenia zgodnie z kompetencjami, informując, że na podstawie postanowienia Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 lipca 2012 r., sygn. akt II OW 82/12 zmienił wykładnię prawa i obecnie "posiada kompetencje jedynie do wydania pozwoleń na usuwanie drzew i krzewów na działkach wpisanych indywidualnym wpisem do rejestru zabytków oraz stanowiących element zieleni miejskiej towarzyszącej historycznemu układowi urbanistycznemu miasta Z". W ocenie Starosty O., w świetle art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 627 ze zm.) oraz postanowienia Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 marca 2014 r., sygn. akt II OW 180/13, przyznane wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków uprawnienie do wydawania zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów dotyczy drzew lub krzewów z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków i nie ogranicza zadań tego organu do wydawania zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów wpisanych do rejestru zabytków jedynie w przypadku decyzji o

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00