Wyrok NSA z dnia 12 maja 2010 r., sygn. I OSK 975/09
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jolanta Rajewska Sędziowie NSA Ewa Dzbeńska del. NSA Małgorzata Dałkowska-Szary(spr.) Protokolant Piotr Baryga po rozpoznaniu w dniu 12 maja 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej "[...]" Spółki z o.o. w Ł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 8 kwietnia 2009 r. sygn. akt III SA/Gd 460/08 w sprawie ze skargi "[...]" Spółki z o.o. w Ł. na postanowienie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w Gdańsku z dnia [...] listopada 2008 r. nr [...] w przedmiocie udzielenia informacji dotyczącej stanu posiadania nieruchomości oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 5 lutego 2009 r., sygn. akt III SA/Gd 460/08 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę "[...]" Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ł. na postanowienie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w Gdańsku z dnia [...] listopada 2008 r., nr [...] w przedmiocie udzielenia informacji dotyczącej stanu posiadania nieruchomości.
Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:
Po rozpoznaniu wniosku "[...]" Sp. z o.o. z siedzibą w Ł. Starosta K. odmówił udzielenia informacji w zakresie podania stanu posiadania nieruchomości należących do W. Ż.
Uzasadniając swoje stanowisko organ pierwszej instancji wskazał na przepisy rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i Budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454), które reguluje sposób i formy udostępniania danych z ewidencji gruntów. Z kolei powołując się na art. 24 ust. 3 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne stwierdził, że osoba składająca wniosek o wydanie pełnych informacji ewidencyjnych w formie wyrysów i wypisów powinna posiadać prawo własności lub wskazać interes prawny w tym zakresie. Przesłany przez stronę wniosek potwierdzający prowadzenie egzekucji nie zawiera udokumentowanego interesu prawnego w postępowaniu administracyjnym, potwierdza natomiast posiadanie interesu faktycznego. Nadto punktem wyjścia do uzyskania danych, o których mowa w powołanym przepisie winna być konkretna nieruchomość gruntowa, nie zaś nazwisko właściciela potencjalnie nieokreślonej nieruchomości - wniosek dotyczy zaś wskazania przedmiotu własności konkretnego dłużnika. Wskazano, że ujawnienia majątku dłużnika można dochodzić w trybie art. 913-920 k.p.c. i należy ono do sfery postępowania cywilnego, nie zaś do postępowania administracyjnego. Jako że złożony wniosek miał na celu ujawnienie majątku dłużnika w postępowaniu administracyjnym brak było podstaw do jego uwzględnienia.